Skänninge Medeltidsmarken 19-20 aug

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Skänninge Medeltidsmarken 19-20 aug

Inläggav Flin » 2 mars 2006, 14:55

Nu arrangeras marknaden för 14de året i rad. Det kommer att bli en hel del förendringar. Vi har tex plockat upp marknaden från Järntorget till Stora torget och runt Vårfrukyrkan. Vi kommer att satsa mycket på kunskap om framförallt orten. Det kommer att bli föreläsningar och kurser. Klart än så länge är en danskurs. Förhppningsvis får vi även nålbindning och Växtfärgning. Föreläsningarna inriktar sig mest på Skänninge och Bjälbo som faktiskt var två väldigt viktiga platser under medeltiden.
Det kommer att bli mycket aktiviteter både för barn och vuxna, underhållning och naturligtvis god mat.
Caput Gothiaes tältläger som utvecklades förra året kör vipå även i år. Dock inte på samma plats utan också lägret har flyttat upp till centrum i kyrkoparken.
Alla är hjärtligt välkommna!
Kom gärna med frågor, tankar och idéer.
Kontakt:
Caroline Eriksson
0141 585 85
073 04 09 631
carroe@hotmail.com

Jag är även arramgör för Vadstena marknad men den är inte klar ännu men det kommer mer information.

Jag kommer säkert att tjata mer om våra marknader så småningom.
Flin

Inläggav Flin » 2 mars 2006, 14:57

Nu blir det som om jag svarar på mig själv här men jag glömde säga att det kommer att bli en stor modevisning med medeltida kläder från olika epåker. Visningen kommer att ske i samarbete med Slotts och Domkyrkomuseet i Linköping

//carro
Flin

Inläggav Flin » 22 mars 2006, 10:52

Nytt för marknaden är att Urdarteaterna kommer och spelar sin dock teater.
Gycklargruppen QuL är spikade och klara.
Sedan har vi en föreläsning med RAÄ som heter "Från gropus till kloster"
Vi kommer även att få hit Eva Andersson. Föreläsningsämne är ej klart men det kommer.

//carro
Flin

Inläggav Flin » 23 mars 2006, 14:11

om det är någon som är sugen på att vara med i ett tältläger så är det bara att höra av sig så skickar jag en inbjudan.

//carro
Flin

Inläggav Eva Andersson » 31 juli 2006, 16:42

Om någon här missade mina föredrag på Vadstena medeltidsdagar, vilket är högst troligt då det kom 2 personer första dagen och 5 den andra
[:(], ges en ny chans på Skänninge medeltidsdagar.
På lördagen 12.45 talar jag om klädedräkten i Norden under 1200-talet och på söndagen 14.15 om Kläder, kön och genus (samma som i Visby ifjol).

Eva
Eva Andersson

Återgå till Evenemang