Angus skrev:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Håller fullständigt med!
Nackdelen med tält är just att de inte är så värst låsbara. Jag minns fortfarande Mtv '97 när jag under den öppna dagen sov längre än vanligt och vaknar av att det står en vilt främmande människa inne i tältet. Han hade "ingenstans att gå när han skulle sätta in linserna". Inte en gaffel inom räckhåll hade man heller
Däremot är jag förvissad om att det hela inte kommer bli fullt så illa som jag kanske befarar i mina mardrömmar. Om vi har öppet läger kommer det (förhoppningsvis) vara ganska mycket lägerfolk kvar i lägret (annars faller ju hela idén) och då skulle jag känna ett mindre behov av att försåtsminera mina tillhörigheter. Problemet ligger i att hitta balansen där vi som lägerdeltagare känner att vi kan vara mer inne i Visby/bevista div. evenemang under veckan och samtidigt ger någonting tillbaka utöver att förgylla tillställningarna med vår närvaro.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det har ju varit problem tidigare med ohyfsade besökare under öppna dagen som inte fattat att man inte går in hos folk hur som helst. Detta har blivit otroligt bättre i Nordrikeslägret (kan inte uttala mig om de andra, eftersom jag inte bott där), eftersom man börjat med guidade turer under öppna dagen. Då får ju besökarna ordentligt inpräntat i sig att man inte går in i stängda paviljonger och ska be om lov innan man går in i öppna.
Detta hänger dock på att man får tag i guider. Som läget varit sedan 1999 har det gått hyggligt bra. Men det rör sig om tre timmar en dag! Som Ludde nämnde är det <b>svårt</b> att få folk att engagera sig i lägret och jobba, t o m mot ersättning i form av gratis mat och rabatterad lägeravgift. Jag lovar att det inte blir lättare om det tillkommer mer jobb! Skulle man inte kunna ha guidning på det sätt Nordrike haft tidigare tror jag besökarnas beteende skulle bli sämre igen.
En annan aspekt är hur mycket övriga är beredda att ställa upp. Under Nordrikes öppna läger är det många som lagar mat, tvättar osv och välvilligt berättar om detta. Det gör de, återigen, tre timmar under en dag. Jag tror många inte skulle vilja göra det flera gånger i veckan eller t o m varje dag. Den absoluta majoriteten (med några få undantag) åker till Visby för att ha semester. Flera har också varit på Hantverkslägret tidigare samma sommar och kanske fått sitt lystmäte av "uppvisning" där.
Som flera andra påpekar är det svårt att vara i stan och visa upp sig och hålla kurser där, samtidigt som man är i lägret och gör detsamma. Många skulle också känna sig tvungna att stanna i lägret, inte för att man tycker den verksamheten är roligare utan för att man vill hålla koll på sina saker. Många besökare tycker det är väldigt skoj att fingra på folks grejor, och då kanske man vill ha koll på att ingen lägger vantarna på ens dyra saker. Dessutom har det faktsikt varit problem med stölder tidigare, när det var gemensamt läger. Då var lägret ett tag väldigt stort, och det var svårt att hålla koll på vilka som kom och gick.
När det gäller "tidsindelning" är det, som Arnaud nämnt, praktiskt ogenomförbart både för SCA och Nordrike. Dessutom är ju lägren en semesterby snarare än en utställning. Folk vill bo tillsammans med och nära sina vänner, även om man inte har samma period. Nej, alla är inte med i SCA och Nordrike. Men i Styringheims läger är 100% SCA:are, i Nordrikes ca 70-80% Nordrikare. Och då är det kanske inte så underligt om den föreningskulturen får dominera, i de läger de arrangerar själva?[;)]
Slutligen: Cissi, det handlar inte om att vara negativ och bara säga nej. Både Ludde och jag har varit lägerarrangörer för Nordrikeslägret, och vi har praktisk erfarenhet av de svårigheter som finns när man ordnar läger. Det är denna som talar. Respektera gärna det.