[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Visby-lägren

Visby-lägren

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Visby-lägren

Inläggav Sara Lundström » 8 september 2003, 14:40

Angus skrev:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Håller fullständigt med!
Nackdelen med tält är just att de inte är så värst låsbara. Jag minns fortfarande Mtv '97 när jag under den öppna dagen sov längre än vanligt och vaknar av att det står en vilt främmande människa inne i tältet. Han hade "ingenstans att gå när han skulle sätta in linserna". Inte en gaffel inom räckhåll hade man heller

Däremot är jag förvissad om att det hela inte kommer bli fullt så illa som jag kanske befarar i mina mardrömmar. Om vi har öppet läger kommer det (förhoppningsvis) vara ganska mycket lägerfolk kvar i lägret (annars faller ju hela idén) och då skulle jag känna ett mindre behov av att försåtsminera mina tillhörigheter. Problemet ligger i att hitta balansen där vi som lägerdeltagare känner att vi kan vara mer inne i Visby/bevista div. evenemang under veckan och samtidigt ger någonting tillbaka utöver att förgylla tillställningarna med vår närvaro.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det har ju varit problem tidigare med ohyfsade besökare under öppna dagen som inte fattat att man inte går in hos folk hur som helst. Detta har blivit otroligt bättre i Nordrikeslägret (kan inte uttala mig om de andra, eftersom jag inte bott där), eftersom man börjat med guidade turer under öppna dagen. Då får ju besökarna ordentligt inpräntat i sig att man inte går in i stängda paviljonger och ska be om lov innan man går in i öppna.

Detta hänger dock på att man får tag i guider. Som läget varit sedan 1999 har det gått hyggligt bra. Men det rör sig om tre timmar en dag! Som Ludde nämnde är det <b>svårt</b> att få folk att engagera sig i lägret och jobba, t o m mot ersättning i form av gratis mat och rabatterad lägeravgift. Jag lovar att det inte blir lättare om det tillkommer mer jobb! Skulle man inte kunna ha guidning på det sätt Nordrike haft tidigare tror jag besökarnas beteende skulle bli sämre igen.

En annan aspekt är hur mycket övriga är beredda att ställa upp. Under Nordrikes öppna läger är det många som lagar mat, tvättar osv och välvilligt berättar om detta. Det gör de, återigen, tre timmar under en dag. Jag tror många inte skulle vilja göra det flera gånger i veckan eller t o m varje dag. Den absoluta majoriteten (med några få undantag) åker till Visby för att ha semester. Flera har också varit på Hantverkslägret tidigare samma sommar och kanske fått sitt lystmäte av "uppvisning" där.

Som flera andra påpekar är det svårt att vara i stan och visa upp sig och hålla kurser där, samtidigt som man är i lägret och gör detsamma. Många skulle också känna sig tvungna att stanna i lägret, inte för att man tycker den verksamheten är roligare utan för att man vill hålla koll på sina saker. Många besökare tycker det är väldigt skoj att fingra på folks grejor, och då kanske man vill ha koll på att ingen lägger vantarna på ens dyra saker. Dessutom har det faktsikt varit problem med stölder tidigare, när det var gemensamt läger. Då var lägret ett tag väldigt stort, och det var svårt att hålla koll på vilka som kom och gick.

När det gäller "tidsindelning" är det, som Arnaud nämnt, praktiskt ogenomförbart både för SCA och Nordrike. Dessutom är ju lägren en semesterby snarare än en utställning. Folk vill bo tillsammans med och nära sina vänner, även om man inte har samma period. Nej, alla är inte med i SCA och Nordrike. Men i Styringheims läger är 100% SCA:are, i Nordrikes ca 70-80% Nordrikare. Och då är det kanske inte så underligt om den föreningskulturen får dominera, i de läger de arrangerar själva?[;)]

Slutligen: Cissi, det handlar inte om att vara negativ och bara säga nej. Både Ludde och jag har varit lägerarrangörer för Nordrikeslägret, och vi har praktisk erfarenhet av de svårigheter som finns när man ordnar läger. Det är denna som talar. Respektera gärna det.
Sara Lundström

Inläggav Sara Lundström » 8 september 2003, 14:45

Allmänt när det gäller lägren tycker jag man ska ta det lite lugnt med att komma med förslag just nu. Det finns äntligen konkreta planer och en passande lägerplats så att det kanske blir möjligt att slå ihop lägren nästa år(i alla fall Nordrikes och Styringheims, vad jag förstår). Om detta går är det något vi arbetat mot i flera år som äntligen blir verklighet. Jag tycker vi som vill bo i lägret ska hålla tummarna för denna utveckling och se vad som händer i samband med detta. Det kan bli en nog så knepig förändring, och jag tycker vi i första hand ska ge vår hjälp och stöd till arrangörerna i sommar med det de <b>vet</b> att de behöver hjälp med!
Sara Lundström

Inläggav cizzi » 8 september 2003, 15:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Slutligen: Cissi, det handlar inte om att vara negativ och bara säga nej. Både Ludde och jag har varit lägerarrangörer för Nordrikeslägret, och vi har praktisk erfarenhet av de svårigheter som finns när man ordnar läger. Det är denna som talar. Respektera gärna det.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Öh ... Sedan när betyder positivt tänkande respektlöshet? Jag är inte helt främmande för arr och samordning heller, och skulle aldrig drömma om att hugga huvudet av någon för att de råkat föreslå något som jag antingen vet inte fungerar för att jag har testat, eller tror inte kommer att fungera pga min personliga uppfattning!
cizzi

Inläggav Daniel G » 6 november 2003, 15:44

Vad gäller samamnslagning av läger så hänger det för Styringheims del först och främst på om vi skall flytta lägret eller inte. För att flytta så måste vi hitta en plats som är minst lika bra och där det är klart att vi kan vara för en längre tid(säg 10 - 15 år). En plats som kan utvecklas för kommande behov.

Att slå samman till ett gemensamt läger är dock inte aktuellt. Vad som är tänkt är i så fall en plats där man kan ha två läger på lagom krypavstånd. I detta område skulle det i så fall kunna finnas ett gemensamt värdshus, gemensamma lister och utrymme för bågskytte, plats för hantverk, kurser mm.

Problemet är som alltid att få folk att ställa upp och jobba. Det är ofta ett skitjobb och man kan bli trött och väldigt grinig. Men det är samtidigt så kul att vara med och skapa dessa möten. Att se att folk är nöjda och glada. Sen syns ju inte alltid det man gör. Fungerar allt perfekt så skall det inte synas att det blir gjort. Det är först när något inte fungerar som folk upptäcker vad det betyder.

Vi jobbar vidare. Det är inte säkert att det hinner bli en flytt till nästa sommar, men vi jobbar på det.
Daniel G

Inläggav Condrad » 6 november 2003, 20:42

Vilka geografiska krav har ni på lägerplatsen?
Plant? Rimligtvis!
Grävbart? Ganska bra!
Öppet/Skog?
Hur nära bebyggelse?
Hur nära vägar?
Hur nära stan?
Hur stora områden?
Lite lättare att hjälpa till att leta om man vet mera!

Condrad
Condrad

Inläggav Sigfuss » 18 november 2003, 10:37

Condrad >> Kraven borde väl rimligtsvis vara liknande dessa:

Hur nära bebyggelse? Jao, nära gör inget, bara man kan ha en avskildhet som gör att man inte ser det omkringliggande. Gångavstånd till duschar är nästan ett måste.

Hur nära vägar? Vägar måste ju finnas till platsen, gärna en asfalterad så att man kan transportera paviljonger och dylikt utan att behöva ha en jeep.

Hur nära stan? Här kommer väl det som delar lägren i två. Somliga vill ha gångavstånd så att man kan promenera in till stan på evenemang, vissa anser att det ger en risk för ovälkomna besökare och "svansen" som är oönskat. Jag själv ser poängen i båda argumenten och vet faktiskt inte var jag ställer mig i frågan.

Hur stora områden? Jag har för mig att Styringheims läger drar runt 200 personer, slå ihop det med hur många Nordrikare som brukar vara med och lägg på ett hundratal till så vet man ungefär hur många personer som måste få plats.

Jag hoppas verkligen att det blir en flytt nästa år, man måste ju pröva och se vad som kan göras bättre.
Sigfuss

Inläggav Eva Andersson » 18 november 2003, 11:14

Är det inte gångavstånd måste det finnas kollektivtrafik i närheten eftersom rätt många vare sig har körkort eller bil.

Suck, ännu en sak att tänka på.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Sara Lundström » 18 november 2003, 11:53

Nordrikes läger brukar ligga på 200-250 pers.
Sara Lundström

Inläggav Daniel G » 26 november 2003, 09:33

Conrad

Vad har du för område. Hittils har vi kollat på Rävhagen(går förmodligen inte eftersomdet skall anläggas ytterligare en fotbollsplan där), Målgolfen(bakom Enhörningens plats), ängen bakom Kroons(?) dunge vid Furulund, Åhsbergska hagen vid snäck samt fått föreslaget ett fält mellan flygmuseet och Binger kvarn(granne med flygfältet...)
Daniel G

Inläggav Condrad » 26 november 2003, 19:27

Jag var och rekade idag och jag tror att det området jag avser skulle kunna passa bra.
Jag måste kolla några saker först, sen träffar jag dig gärna och diskuterar saken närmare.
Hur var det? Du är inblandad i Styringheim eller?
Hur når jag dig IRL?
Condrad

Inläggav Sigfuss » 28 november 2003, 13:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Condrad</i>

Jag var och rekade idag och jag tror att det området jag avser skulle kunna passa bra.
Jag måste kolla några saker först, sen träffar jag dig gärna och diskuterar saken närmare.
Hur var det? Du är inblandad i Styringheim eller?
Hur når jag dig IRL?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Daniel kallas Are i Styringheim och är numer ordförande där också, han når du på tel nummer: 0498-21 87 93
Sigfuss

Inläggav Condrad » 28 november 2003, 14:11

Tackar!

Condrad
Condrad

Återgå till Evenemang