Efter ett antal år som MTVare börjar jag ställa mig frågan-Var ÄR medeltiden i medeltidsveckan?-. Varför hittar jag sagoväsen och vikingar, landsknektar och annat när det ÄR 1361 som är det aktuella år talet? Var är alla reenactors(Frågar man nån på"byn"så är ju alla reenactors, ingen verkar kännas vid att dom lajvar!Iofs inget fel med det.)? Varför har man inte ett riktigt reenactment slag INANN danskens intåg? Varför måste allt mesas ner i allmän svensk sunkig"alla kan vara med lekis resonemang", varför kan det inte var en vecka som kretsar just detta och den tiden?Var det inte så det var tänkt? Kanske det är på plats att döpa om medeltids veckan till Historiska/lajv veckan? Sen måste man ju verkligen fråga sig vad i glödhetahelv...håller man på med i från Visby komuns sida? Inget hantverksläger? Ingen riktig marknad? Alltihop verkar BARA vara krämarnas och skamlösafjantars stora feta kavalkad!Att alla inte kan ha samma ambitions nivå det förstår jag men! Det är inte samma sak som att behöva stå ut med alla figurer som år efter år alltid kommer tillbaks i samma usla bomulls tabbarder och lakans mantlar! Mäniskor som år efter år återkommer som"fantastiska riddare"í förda allsköns regalia som uselt återskapats för att sola sig i stulen glans från tidigare bedrifter.Vart man än ser så är alla"riddare"!Men var är väpnarna?Ehh, ett lucia tåg av lucior[:o)]!Många skall ha tack för sitt intresse och angagemang, för att de är där och sätter guldkant på v32 i visby men fler borde slås"i stocken"för sinna mediokra instatser.Som det är nu så känns det som att det inte kommer att dröja så länge inann man blir tvungen att ge"Munk bollens"munkar kulturbidrag för att kröka,ty de utgör iaf ett"äkta"inslag i medeltidsveckan i Visby.
Nej! Bojkotta skiten och belägra de ansvariga, jag ställer trupp tillförfogande.