Bondeuppbådets vapenlekar

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Bondeuppbådets vapenlekar

Inläggav Edelönn » 28 september 2011, 19:25

Hej!

Så var det dags för årets upplaga av Bondeuppbådets vapenlekar. I år kör vi lite tidigare än föregående år då snön ställde till det lite.

Tid: Lördagen den 8 oktober klockan 11.00
Plats: Bullorp utanför Ljungsbro.

(lite koordinater för GPS eller eniro.se)
WGS 84 (lat, lon):N 58° 33.949', E 15° 25.616'
WGS 84 decimal (lat, lon):58.56582, 15.42693
RT90:6493737, 1477987
SWEREF99:6491787, 524836

Äran står på spel i de tre olika grenar som kommer att tävlas i. Det blir blankvapenturnering, inofficiella stavslunge-sm och bågskytte.

Blankvapenturneringen kommer att avgöras i dueller, beroende på hur många deltagare det blir, antingen i finalträds-form alternativt alla-möter-alla med poäng för vunnen match. Matcherna är först till tre träffar. Duellen har ett begränsat utrymme och vapen är helt i eget val. Dock ska vapnen säkerhetsgodkännas av tävlingsledaren innan match. Vi rekommenderar alla deltagare att använda sig av lämpliga skydd.

Stavslunge-sm avgörs i grenarna längd och precition. Alla deltagare ska medtaga egen stavslunga. Mer info om tillverkning av stavslungor hittar ni på http://www.bondeuppbadet.se/arkiv/stavslunga.pdf. Stenar tillhandahålls på plats.

Bågskyttet består av cloutskytte (6 pilar om 6 omgångar). Bågarna skall vara tillverkade av trä, inga pilhyllor eller inga moderna material får förekomma (förutom eventuellt lim och sträng). Pilarna skall vara av trä och ha selfnocks och naturfjädrar. Avståndet för skyttet kommer att ökas upp från förra året (då ca 85 meter) då det var väl kort för de starkaste bågarna.

Medtag egen mat och dryck. Det kommer finnas eld för grillning för de som så önskar.

Självklart är det obligatoriskt med medeltida klädsel.

Väl mötta!


__________________________________
http://www.bondeuppbadet.se
Edelönn
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 mars 2011, 17:51
Ort: Sweden

Inläggav Peter » 29 september 2011, 08:19

Kul!
Peter
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 22 april 2003, 12:27
Ort: Sweden

Inläggav OlaP » 29 september 2011, 19:16

Hmm, hinner jag bygga en stavslunga?
Såklart!

Men den helgen är jag gräsänkling med tre barn och jag är inte övertygad om att vi alla vill göra samma sak samtidigt. Kanske det fungerar, jag hoppas det, och jag hoppas att det isåfall blir varmare än förra årets snöglopp.

/Ola
OlaP
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 februari 2010, 20:54
Ort: Sweden

Inläggav Edelönn » 29 september 2011, 21:04

Jag höll på att säga att det inte kan bli kallare men det ska jag nog akta mig från att göra. Vi har valt att lägga lekarna en månad tidigare för att minska risken för snö och minusgrader.

__________________________________
http://www.bondeuppbadet.se
Edelönn
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 mars 2011, 17:51
Ort: Sweden

Inläggav Katt » 5 oktober 2011, 19:48

Evenemanget är barnvänligt. Förra året var flera barn med fastän det var jättekallt. Kolla Bondeuppbådets bildgalleri. ;-)
Katt
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 20 december 2003, 20:44
Ort: Sweden


Återgå till Evenemang



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net