Halloj!
Jag verkar nästan vara på turné. Söndag den 23/2 ska jag tala om dräkten under andra hälften av 1100-talet och början av 1200-talet på museet i Skara (jajamensan, Arn-febern förstås). Det blir inte specifikt nordiskt som i Lund och heller inte knutet till mitt avhandlingsarbete, eftersom merparten av det material jag använder är från 1300-talet. Istället blir det dels mer allmänt om periodens mode och praktiskt om hur man kan bära sig åt för att rekonstruera dräkterna. Dvs, i huvudsak att få det att se ut som på bild, eftersom det inte finns bevarade plagg från perioden (kjortel från Kragelund, jag vet, men det är en enklare manskjortel och det finns ju andra grupper i världen också. Jag ska nämna den, även om dateringen är gjord med ett par nu försvunna skor som grund. Och Leksandsmanteln. Lovar, Lisebergsheder!). Det finns en del väldigt fina tyska bokilluminationer där man kan se snörning och sådant.
Tillbaka till poängen. Föredrag alltså. Jag vet inte om de tar inträde och inte riktigt hur länge saker håller på. De ska visst ha någon där som talar lite om ringbrynja och förhoppningsvis någon som talar om båtar.
Jag hoppas att någon av er bor i trakten och kommer och kommer fram och säger hej se'n.
Eva Andersson