av Martina » 16 maj 2003, 08:09
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Springe</i>
Hej på er alla!
Tagel verkar det svårt att få tag på idag. På Bäckedals Folkhögskola har vi tidigare köpt hästsvanstagel genom Svenskt Tagel i Munkfors, men det var något år sen. Dom verkar ha lagt av. Är det någon som vet? Vad gäller köpa "inofficiellt" på något slakteri så är det förenat med hälsorisker, därav bestämmelserna. Gustaf Persson, som var ägare till Skattkärrs tagelspinneri (finns inte längre) berättade en gång, för en bekant, att en risk med tagel är att det kan sprida mjältbrand/antrax.
Det hanteras ju i alla fall en del (hästsvans)tagel i Sverige idag både till stråkar samt vid borst-och penseltillverkning. Kanske det går att söka där?
Martina, är det du som ska göra försöket i Växsjö i sommar? Det verkar ju jättespännande. Har någon sett Birgittas tagelskjorta? Den ska finnas i Rom. Frågor att ställa är ju förutom mått, hur garnet är spunnet (om det är spunnet), hur grovt det är osv, ju framför allt: kosvans- eller hästsvanstagel? Sen finns ju analysen på knuten i Birgitta reliker, men 1/ är den rätt? 2/ är den bunden eller knuten?
Det är så roligt att det finns entusiaster, som du, som ger sig i kast med detta. Vore fantastisk om du rapporterar hur det går, vilks problem du stöter på osv. Lycka till!
Eva Springe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej Eva!
Så roligt att höra från dig igen, har du hört att jag kommer upp och terroriserar er igen till hösten???
Jag väntar fortfarande på mitt tagel (från en hästgård en bit härifrån) så jag vet inte om jag kommer att hinna med att spinna upp det innan sommaren. Det kanske får bli ett projekt till nästa sommar istället?
Annars så hade jag inte tänkt att göra av Birgittas skjorta, utan istället använda mig av en tvåtrådig tråd och Mammen-bindning. Skjortans form kommer inte heller att baseras på birgittaskjortan. Just detta projekt vill jag arbeta lite mer fritt med, använda olika färger och så!
Hade för mig att skolan inte hade boken "Birgittareliker", den går att få tag på från Kungliga Vitterhetsakademien, De publikationer jag beställt därifrån tidigare har kostat runt 40:-
Vet att någon just nu håller på att rekonstruera en bit av skjortan inför jubiléet.
Får jag mitt tagel innan sommaren så lovar jag att rapportera hur det går!
MVH
Martina