Louise Schelde
Posted - 21 Jan 2005 : 09:56:27
Hejsa
Jeg har forsøgt at finde billed kilder på det trekantede forklæde som er vist inde på dragtsiden, og jeg syntes ikke jeg kan finde nogle i det danske materiale. Så jeg ville høre om der er nogen af jeg i sverige eller norge som har set nogle. Syntes nemlig det er en god og anderledes måde at bære forklæde på.
Louise
Arild Krake
Posted - 21 Jan 2005 : 11:05:36
Hej Louise. På svenska heter plagget förkläde och har diskuterats här på forumet innan
Bla så har julia skrivit om sitt förkläde i tråden "ny dräkt på Historiska världar"
"Förklädet har jag i princip två källor på (för kvinnor dvs, män verkar förekomma rätt så ofta i liknanade iaf mot 1400-talet.
Ett är ett franskt manuscript från mitten av 1300-talet. En mindre lyckad avritning finns i det boken " Hurusom man sig klädde " av Else-Marie Gutarp, men jag för övrigt rekommenderar jag inte boken.
Nästa källa är en dansk kalkstenmålning, som jag just nu inte kan komma vad kyrkan heter. Men kolla på
http://www.kalkmalerier.dk , under förklädeslänken (som heter nått annat på danska.
Efter min sista tenta ska jag producera fram alla bilderna som saknas till Henrik/Admin, så de kommer till hemsidan.
-Julia"
Som Julia skriver så förekommer snibbförkläden på manliga hantverkare i medeltida bilder. Men personligenhar jag personligen ännu inte sett en medeltida orginalbild på en kvinna med ett snibbförkläde (vad jag kan minnas). Men det finns hur många billder som helst med kvinnor som bär förkläden som går från midjan och ner.
Ludvig