av Eva Andersson » 27 februari 2003, 19:14
Nu måste jag göra reklam för Saxylle och Kihlsunds fabrikförsäljning. Jag gör det rätt ofta, men har inte gjort det här. Det är ett svenskt väveri som tillverkar ylle och ylleblandningar, som ylle-polyester, men även ylle/bomull och Ylle/Modal (rekonstituerad cellulosafiber). DE tilvlerkar bla till profilkläder, vilket gör att även färger som klargult kan ingå i sortimentet och inte bara grått, beige och mörkblått som ju är det vanligaste. Det är tunna tyger, den typ du har i dräkter och ännu tunnare. Det gör dem perfekta för framför allt tidiga kläder, som inte är så hårt valkade och de har både tuskaft och kypert. Vad som finns beror naturligtvis på vad som de har tillverkat.
Priserna ligger: Helylle 90kr/m
80/20 = 70 kr/m
mindre ylle och mer polyester kostar 60 kr/m och så finns det en reahylla där man ibland hittar helylle för 30 kr/m (Köpte nio meter av en ljusblå kypert med lätta blekskador).
Var ligger då denna fantastiska butik? I Borås, på Norrbyleden, inte långt från McDonalds vid rondellen vid Knalleland. Namnet står på fabriken. De har öppet tisdag-torsdag 14-18.
MEN för de som inte bor i Borås eller dess närhet så kan man även beställa på postorder. De har en hemsida som jag inte har adressen till just nu, men som var lätt att hitta med en vanlig sökning (de har ju ett ovanligt namn) och man kan få tygprover hemskickade. 30 kr/m tygerna kommer man ju bara åt om man åker dit, men 90kr/m är ordinarie pris för tunt helylle.
bara ett tips.
Eva, som är där alldeles för sällan