av Eva Andersson » 3 mars 2003, 08:54
Bra om du hittar bilden med snörda slitsar mitt för brösten, för jag vet inte ens var jag ska leta. Den är ju bra,e ftersom man ser hur dräkten försluts igen. Det är ju överklänningen och inte särken som det rör här, jag kan tänka mig att särken också hade slitsar, men att man inte tyckte att de behövde snöras.
Ett ganska tidigt exempel på överklänning med slitsar fram på sidorna kan ses på en altartavla från Tingelstad kyrka i Oppland, där Maria bjuder Jesus bröstet. Den är från 1260-90. Klänningen är normalt hög i halsen och hon har tagit ut bröste genom en slits och håller i det. En svartvit bild kan ses i boken "Norges malerkunst. Bind 1 fra middelalderen till 1900", Drammen 1993, Gyldendal förlag.
Eva
PS. När jag ammade för åtta år sedan hade jag inte de kunskaper jag har nu så jag kom inte ens på att göra slitsar vid brösten, utan gjorde en djup slits i överklänningen. Nu skulle jag nog välja att ha något från perioden efter 1360 där man ofta har knappar eller snörning fram. Fast bröstslitsar verkar kul.