Jag kunde inte låta bli att spinna vidare på tråden som dök upp i Halvors "strumpfråga" tidigare - jag vill dock undvika att helt sabba hans specifika fråga, så avknoppningen får ske här.
Vi hade där en funderare på vad som de facto <i>är</i> nålbindning. Gränsdragandets problematik inom det textila området är intressant så jag tänkte därför så att säga "lägga ut frågan".
Vad anser <i>NI</i> här på HV? Till att börja med:
-<i>Vad är en <b>textil</b></i>? -Vilka kriterier anser <i>NI</i> att en sådan skall uppfylla?
-<i>Vad är <b>TYG</b></i>? -Måste tyg bestå av de traditionella fibrerna t.ex. ull, lin, bomull etc. för att få kallas tyg?
-<i>Var dras <b>gränsen</b> mellan de olika teknikerna</i>? (NEJ Martina, jag har absolut inte för avsikt att "hänga ut" dina argument - jag är bara nyfiken på den allmänna bedömningen och inställningen!)
Frågan diskuterades på ett seminarium på AFL idag, därför är jag lite extra intresserad av vad den allmänna inställningen är. Summan av vad som lades fram på AFL var att textil är något som är vävt (via den engelska terminologin) medan tyg kan vara i stort sett allt som har en flexibel yta -läder, nålbindning, flätning, ringbrynja osv.
Jag kan ärligt säga att jag personligen inte är så värst tänd på denna definition - brynjeväv som tyg [:0] - NJA!
Vad anser ni ärade forumiter?
/N B