<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sternschild</i>
I riktigt kalla klimat utan risk för fukt o vatten fungerar filtade ullkängor bra ytterst. Jag har inga belägg för det men fotlappar skulle kunna vara ett behagligt innersta lager som även räddar skohöet lite längre.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har letat efter belägg för tovade skor men inte funnit några för Skandinavien/Västeuropa. Det verkar som om idealet är den nätta foten.
Någon som vet något annat?
/Martina
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag börjar med att säga att jag inte har en aning!
Men att fynd/belägg för "nätta" skodon överrepresenerar kan kanske bero på att det är folk med pengar som har råd att kasta en sko på hyllan där den förvaras till våra dagar. Överdriver! Men ni förstår vad jag menar?
Att en arbetare eller fattig bonde nog hade rejälare på fötterna då han arbetade i skogen/fiskade osv. Samt att denne person också återanvände materialet i sina kläder så som tex bockstensmannens sulor var återanvänt material.(och fler delar av hans dräkt om jag inte missminner mig?)
Tovade/filtade skor är ypperliga och säljs än idag för dyra pengar till vinterjägare. Sälskinn, renskinn, älgskinn, björnskinn,fårskinn osv, bra skinn till stövlar, som stoppade med halm eller socka på socka håller fötterna varma.
Vore jag i behov av varma stövlar under medeltiden hade jag nog gjort mig ett par stölvlar och fodrat med fårskinn.
Å andra sidan! Våra moderna stövlar är ju inte särskillt varma i sig utan man förlitar sig på flerlagersprincipen och tar socka på socka?
Päls till kläder? Gråverk? [:p] Jo vem skulle inte vilja ha tag på tusen ekorrskin, men de är fridlysta [V]. Jag hade ett skinn förut som försvann i min hunds valpmage[:(!] OTROLIGT lent och fint.
Men man kan ju alltid köpa/skaffa mink/hermelin skinn. billigt och bra. Men vad jag frågar mig är om det är särskillt varmt?
Mer dekorativt och exklusivt/lent/fint.
Hedebystöveln - med rätt foder nog en alldeles duglig vinterstövel?!
/En som inte har en aning utan bara spånar. -Björn