av Fågelblå » 5 januari 2004, 14:55
Nidhögg, ett gott sätt att påbörja ett schabrak till häst är att utgå ifrån ett vanligt täcke. Visserligen blir det nog inte som ett äkta medeltida schabrak men resultatet blir "detsamma".
Om du utgår ifrån ett vanligt täcke (som passar din häst) så kalkera av ytterkanterna på täcket, och märk ut var bogspännena och svansremmen ska sitta sedan.
Gå sedan över till att klura på hur du ska få ihop "gehänget", jag funderar fortfarande hur jag ska lösa det hela och mitt största problem består i att jag itne har någon häst att verkligen prova på. Men vissa täcken från Bucas har bogsprund och andra finesser som gör att hästen kan bralla runt som tokiga utan att riskera slita sönder täcket, om man översätter det till kilar som man sätter in i själva schabraket så skulle det hela fungera... ananrs får man väl krångla med att lösa det hela genom att prova och se om det håller.
Men grundidén håller oavsett hur du sedan löser det med "gehänget", låt mig veta hur du löser det så kanske jag kan använda mig av det också.