Nu har jag testat! Mycket riktigt så tar det längre tid än en timme för en nybörjare att göra ett mönster. För min "lärling" som jag hade idag tog det 1,5 h att ta mått, räkna ut, rita, klippa, komma överrens med symaskinen, sy ihop delarna och bli innålad till rätt storlek i klänningen. Ärmarna hann vi inte med, de kommer antagligen att ta ungefär en halvtimme till.
Men det krävs naturligtvis att man är två. Egentligen skall man inte ge sig på att rita mönster själv över huvud taget eftersom det är så lätt att tänka fel.
Naturligtvis följer jag inte min egen regel och har ensam konstruerat flera mönster av den här typen till mig själv (allt efter fallande vikt) men då får man ju också räkna med att det inte blir särskilt snyggt i ryggen! Ännu så länge så har jag inte fastnat med toillen halvvägs över huvudet, men den dagen kommer säkert den också...
Ebba: Jag tror att det sker en brytning under första halvan av 1300-talet då man övergår till mer figurnära kläder. Dessförinnan hade man kläder av raka stycken med kilar i. Typ.
/Martina