Tack så mycket för tipsen, Martina! Jag tittade på sidan du rekommenderade (
http://hem.bredband.net/harhas/viking/viklady.htm) och blev i alla fall lite klokare. Men "T-tunikamodell", är det den tillskärningstypen då båda ärmarna är i samma stycke?
Angående den finska sidan så har jag läst lite om Eura-dräkten och dess sidöppna (förmodade) peplos som är daterad till 1000-talet. Och med tanke på att Huldremose-kvinnan verkar vara daterad till omkring 200-talet E.Kr så måste det ha varit ett ihärdigt plagg [;)] Tydligen kunde man även bära sina småbarn på ryggen i dräkten, så höll de sig varma och trygga.
Jag funderade starkt på att väva tyget till peplosen själv, men eftersom hantverkslinjen jag går har ett begränsat inslag av vävning så är jag inte säker på att jag hinner. I nuläget lutar det åt att jag beställer lite Kersey från Handelsgillet och istället ägnar mina vävlektioner till att försöka väva en bit diamantkypert till en sjal eller dyl. Är lite sugen på det, trots att lärarinnan inte verkade så entusiastisk: "Diamantkypert, var det inte sådant man vävde för hundra miljoner år sedan?!" [:o)]
MVH
Kamel