Nålbindningsnålar

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Renika » 8 juni 2008, 20:36

Jag är förälskad i min nål i svartek, helt underbar att jobba med. Har även bennål och en i bok, som är jättebra men inte riktigt ger samma känsla...
Renika

Inläggav Mira » 30 september 2008, 16:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

... Nålar med fler hål än ett har jag inte hört om förut, rent praktiskt kanske trådarna inte snor sig så mycket runt sig själv som när man har dubbel tråd i ett hål ...
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
När jag letade runt efter mer litteratur för min nålbindningssida har jag hittat åtminstone en referens till nålbindning med nålar med två ögon, dvs two-ended needles. Enligt info för "Lessons in Nålbinding: Lots of Socks" av Larry Schmitt, är "a two-ended nalbinding needle is recommended for [the] Omani [stitch]". Och det tolkar då jag som att det betyder att nålar med två ögon rekommenderas. Så det måste vara spännande läsning :)
Mira

Inläggav Martina » 30 september 2008, 18:55

Kan det inte betyda att ögat sitter i mitten av nålen, så att det finns två "ändar" på den?! Så funkar min tagelnål, väldigt praktiskt!

/Martina
Martina

Inläggav Mira » 30 september 2008, 23:00

Jo, måste undersökas mera med andra ord! Men julen närmar sig... *går för att släppa lite hintar om önskade julklappar* ;)
Mira

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk