av my_mmy » 31 maj 2005, 02:13
ett ar gammal, denna traden, men jag satt och letade igenom hela forumet anda.
Jag har precis gjort fardigt en 'arke-skandinavisk' kjortel. Den ar sydd av en 2/2 kypert med mork varp och ljusare inslag, i morkgra och off-white ull. Enkelt skuren med tva kilar upp till armhalet i sidorna, center kilar mitt fram och bak, och transition arm med liten kil. Rund ringning. Handsydd med lintrad, och jag har oversytt ett verkat band runt handleder och halslinning. Runt fallen bricksydde jag en kant i svart ylle. Jag anvande tre brickor tva-tradigt, och om jag sager det sjalv blev det mycket fint. Tricket for mig var att jobba med 'oandlig' varpning, det vill saga att jag hade sex nystan i varpen. Sen hade jag en mycket enkel vavstol att jobba i, tva rundstavar pa en planka, dar jag slog en 'slipknot' pa varpen och sydde fast klanningen i andra andan. Andrade vavriktning nar varpen blev for kladdig, och loste upp den varje gang jag flyttade somnaden i vavstolen.
Det var ganska jobbigt for ryggen, vilket var orsaken till vavstolen. Den ar kort, knappt en halv meter, och sitter lagom i knat pa mig om jag lutar mig tillbaka i soffan och har fotterna pa soffbordet (gissa var jag vavde - framfor TVn...) totalt tog det mig lite drygt en och en halv vecka att gora fallen, nagra timmar varje kvall. Har gjort nagra olika plagg, och monstret i klanningstyget gjorde vavandet lattare, eftersom jag hade hjalp att fa stygnen jamna.
/maggie