Jag är bara nybörjare, men i en kalender som heter något i stil med "Medeltida kvinnoliv" finns en massa bilder samlade, de flesta målade runt år 1500. Där i kan man se bl.a. annat hur en del vek upp kjolen fram i överklänningen så man kunde se fodret (en vacker brokad i bilden jag tänker på) i den samt klänningen under. Det finns också bilder lite här och där där överklänningen hålls upp lite extra av bältet, skulle gissa för att inte smutsa ned sig när man jobbar. Jag kommer dock inte ihåg några bilder med en överklänning som är sydd kortare, men jag vet inte säkert. Vad jag vet är att häftena från Sophias ateljé har fått mycket kritik. De är bra att ha som stöd för att de är lätta att sy efter, om man bara är ute efter att det ska se bra ut. Klockärmen i den figursydda är nog en bra sak som man inte hittar instruktioner till så lätt. Den kortare klänning kan vara en tolkning av någon av varianterna jag nämde ovan.
Om du vill titta på en lite mer "äkta" modell så läs på
http://www.historiska.se/histvarld/drakt.htm. Den sidan har iaf källor. "Senmedeltida kvinna" är från 1400-t senare hälft.
På
www.historiska.se kan man också hitta till ett stort bildarkiv. Jag har inte hunnit titta runt så mycket, men det kan nog vara intressant. Hoppas jag hjälpt lite.[;)]