Ärmkil

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Ärmkil

Inläggav Visminna » 2 juni 2004, 13:26

Jag har tänkt sy en kjortel och mönstret jag ska använda har en sådana där fyrkantig ärmkil som ska in vid ärmhålan. Jag funderar nu på hur den ska sys i (eftersom mönstret inte har någon beskrivning *ler*) Man kan ju sätta den på två sätt antingen fästs de fyra sidorna på fyrkanten in i den raka sömmen som går från ärmen och ned i sidan på kroppen eller så fästs de in i den söm som man syr fast ärmen vid resten av kjorteln med. Jag vet inte vilken av varianterna som man brukar använda. Helt enkelt... hjälp! Hur gör jag?
Visminna

Inläggav Karin » 2 juni 2004, 13:34

Det är väldigt svårt att förklara med ord när jag inte kan hålla upp min egen särk och peka. Men om jag förstår dig rätt är det det första alternativet som gäller. Om du viker fyrkanten till en trekant och håller den under armhålan på din utsträckta arm ser du kanske bättre hur du ska göra. Du vill få undersidan av ärmen vidare, inte längre.

Hoppas att du förstod någonting av förklaringen.
Karin
Karin

Inläggav Visminna » 2 juni 2004, 13:55

vad bra, förstår.... jag misstänkte att det kunde vara så men jag var inte säker... och man vill ju att det ska bli rätt =)
Visminna

Inläggav n0ir » 3 juni 2004, 12:53

n0ir

Återgå till Kläder och textila hantverk