av Vavtrudner » 2 augusti 2011, 12:46
Måste skrämma liv i denna tråd eftersom ämnet enligt mitt tycke är så pass intressant och dessutom känns det som det saknas en del.
Vad jag lyckats få fram fanns pestdoktorernas utstyrslar redan på 1300-talet och i och med att påve Clemens VI hyrde in doktorer att ta hand om Digerdödens offer. Men det lär ha funnits pestdoktorer mycket längre, ända sedan Justinianska pesten i mitten av 500-talet, men om dessa hade de karaktäristiska doktorskläderna vet jag ej, någon som kan kasta lite ljus på detta?
Maskerna var under 1600-talet gjorda av läder och näbben fylld med material som tog bort dålig lukt; blommor, örter, etc. I näbben fanns två hål där luften tom in och passerade materialen som tog bort lukten innan den nådde näsan. Ögonen var täckta av glas för att förhindra att sjukdomen tog sig in den vägen. Den bredbrättade hatten, handskarna och skorna var även de gjorda av läder. Dessa attiraljer var ibland vaxade för extra skydd. Överrocken var gjord av läder eller vaxat tyg.
1300-talets version på utstyrseln har jag dålig koll på men principen var densamma så vitt jag vet. Är det någon som har koll på detta?