När dök det "gravida" modet upp egentligen? Alltså med hög midja och mycket tyg över magen på kvinnokläder, så att man får putmage? Jag sitter nämligen och tittar i Très Riches Heures här, och kvinnorna (de rika, inte de som arbetar) ser ut att ha klänningar av sådan här modell:
tajta runt bysten och övre delen av ryggen
våldsamt utsvängda över magen så att midjan hamnar precis nedanför bysten och kvinnorna ser ut att ha putmage
med jättestora hängande ärmar
De ser varken ut som de tajta 1300-talsklänningarna som håller in magen, eller som de 1400-talsklänningar som är rynkade ända från bystens högsta punkt. Speciellt eftersom de inte alltid har bälten ser de mer ut att faktiskt vara figursydda så att de går in under bysten. Manuskriptet är tydligen från början av 1400-talet, det var inte avslutat när Duc de Berry dog 1416. Så, återigen, när började gravid-modet? Eller är det jag som ser 'fel' på bilderna (tycker ofta att det är svårt att tolka medeltidens bildspråk, alla karlakarlarna i Manesse-codex med änglahår och rosa kinder till exempel)?
Nej, jag är inte gravid förresten, och har inga planer på att bli det. Däremot tycker jag att jag ser ut att vara det ibland (kan bero på den där brutala svanken), och då kanske jag ska försöka göra mina medeltidskläder till en period när den kroppstypen var inne [:)].