Färg med mera 13-1400-tal.

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Färg med mera 13-1400-tal.

Inläggav eskimonika » 29 oktober 2004, 09:26

Jag ska sy min första medeltidsdräkt nu snart. Jag har två tunna kyperttyger (jo, de är från Saxylle) ett mörkt buteljgrönt och ett vinrött. Jag har tänkt mig en figursydd mellanklänning, så hamnar väl på sent 1300-1400-tal - vilken färg är bäst? Vinrött eller mörkgrönt? Andra problem/saker jag borde tänka på med den här typen av tyger? Det kanske verkar onödigt ängsligt att fråga såhär mycket, (efter att ha sökt och läst en massa gamla trådar) men jag har faktiskt inte råd att göra en massa kläder som blir sådär. Och så är jag lite ängslig av mig.[:p]
eskimonika

Inläggav Eva Andersson » 29 oktober 2004, 09:50

Jag skulle säga att båda är bra. Rött är dock populärare i medeltida dokument från perioden (fast iofs rör det sig nog mer om klarrött).

Eva
Eva Andersson

Inläggav Raymund » 29 oktober 2004, 10:54

Så varför inte mi-parti?

/R
Raymund

Inläggav Arnaud Guillaume » 29 oktober 2004, 12:12

Oooo... mi-parti i buteljgrönt och vinrött ... snyggt! [:)]

// Arnaud, hejar på
Arnaud Guillaume

Inläggav Sara Lundström » 29 oktober 2004, 13:39

Det är en otroligt läcker färgkombination, men det kan se lite väl juligt ut. I min älsklingsklänning är överklänningen i mörkt klarrött ylle över en mellanklänning i skogsgrönt linne (ja jag vet, men jag visste inte om det då och jag älskar den). Jag kallar den min julgransklänning.
Sara Lundström

Inläggav eskimonika » 30 oktober 2004, 01:27

Det andra tyget ska bli en vanlig vardagsklänning, så det blir inte mi-parti (jag har bara 3 meter av varje). Om båda är bra får jag väl helt enkelt blunda och kasta pil, för jag kan verkligen inte bestämma mig. [:)]
eskimonika

Inläggav Karin » 30 oktober 2004, 11:36

Jag föreslår att du försöker ta reda på vilken färg som var dyrast att framställa, och gör finklänningen i den färgen.

En vanlig uppfattning är att rött var dyrt, men det verkar inte stämma. I den här tråden http://www.historiska.se/histvarld/foru ... IC_ID=1953 sägs det att roströd och vissa andra röda nyanser gick att tillverka själv hemma på gården. Någonstans på forumet har jag läst (var det Martina som skrev?) att mörkgrönt är svårt att få fram och därför var dyrt.

Jag vet inte om du blev så mycket klokare av det här inlägget, men förhoppningsvis finns det någon här som kan räta ut frågetecknen.

Karin
Karin

Inläggav Karin » 30 oktober 2004, 11:40

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by eskimonika</i>

Andra problem/saker jag borde tänka på med den här typen av tyger?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tygerna från Saxylle är ganska tunna. Så om du ska göra din mellanklänning korsetterande (så att den sitter åt och håller alla saker på plats) bör du fodra i alla fall livet. Fodra med ylletyg i avvikande färg eller med vitt/ofärgat linne. Förresten bör alla åtsittande medeltidskläder göras korsetterande, annart sitter de inte snyggt.

Karin
Karin

Inläggav eskimonika » 31 oktober 2004, 17:54

Förtydligande: jag ska inte göra en finare och en mer vardaglig medeltidsklänning, jag ska göra en medeltidsklänning och en vanlig klänning att ha till vardags i mitt moderna liv. Jag får alltså fundera mer på hur välbärgad min dräkt ska se ut - hur tjusig resten av den blir.
Tack för all hjälp!
eskimonika

Återgå till Kläder och textila hantverk