Päls och medeltiden...

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Päls och medeltiden...

Inläggav Anders Lindkvist » 2 november 2004, 23:05

Jag sitter här i valet och kvalet om jag ska pälsa kanterna på min figursydda 1300-tals jacka. Jag tänker att det skulle vara snyggt jag har sett en del bilder på andra plagg med päls fast främst från 1400-talet. Jag tänkte pälsa ärmarna och nederkanten på jackan. Är det möjligt att vi här i Norden hade mer pälsdetaljer på våra kläder då tillgången var större här? Det var ju trots allt en av våra största exportvaror. Vi har ju ont om förlagor både bilder och fynd...vad säger ni andra? pälsa eller ej?

Fridens/¨
Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Eva Andersson » 2 november 2004, 23:07

Pälsa alltid! [:D]
Päls var vanligt i hela Europa och finns på mycket bilder och det var det vanligste fodret i testamenterade plagg i Sverige och Norge under medeltiden. Helfodrat var alltså vanligast, men bräm nämns några gånger också.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Anders Lindkvist » 2 november 2004, 23:12

Ok, det där lät positivt, Det är så vanligt alltså? Spännande måste jag säga! Bra info...

Det är alltså en jacka med tygknappar, mörkbrunt kläde av hög kvalité med linnefoder. Pälsen kommer vara grå kanin.

Någon mer med bra kommentarer?
Anders Lindkvist

Inläggav eskimonika » 3 november 2004, 12:13

Det låter snyggt! Och gosigt. Jag tror att det skulle vara skönt att ha en pälskrage/kant man kan dra upp om halsen när det är kallt, men jag vet ju inte vad du har för halsringning på jackan.
eskimonika

Inläggav Anders Lindkvist » 3 november 2004, 12:39

Hade inte tänkta att pälsa halsringningen på jackan, men vi får se..
Anders Lindkvist

Återgå till Kläder och textila hantverk