av Pernilla Leijonhufvud » 5 december 2004, 01:33
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>
Nja, jag håller nog inte riktigt med, det finns rutiga tyger både här och var i manuskripten - Romance of Alexander t ex (MS Bodl 264)
Och i arkeologiska sammanhang finns det medeltida fynd som är både rutiga och randiga (fynd från Lödöse, från London, Lund m fl).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, randiga tyger vet jag att jag har sett på bilder. Det var intressant att få veta att även rutigt gick an.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Däremot har jag läst att vissa reenactment-föreningar (någon i England om jag minns rätt) t ex gärna ser att bara de som reenactar <i>kelter </i>har rutiga tyger i sina kläder - för att skilja dem från vikingarna under deras uppvisningar inför publik! Intressant tanke att färg/mönsterkoda kulturer på det viset... [}:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ehh... men vikingarna hade väl ändå rutiga tyger, fast kanske inte lika utpräglade mönster som kelterna? Fanns det förresten tartans redan under motsvarande vikingatid?