av Arnaud Guillaume » 26 augusti 2005, 08:44
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Carolus</i>
Är det någon som har några bra bilder på hur kungarna kunde se ut i mitten av 1300-talet?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Dina bilder verkar vara åtskilligt senare än personerna de föreställer. Speciellt tydligt är detta för Magnus Eriksson, där bilden verkar vara 1800-tal. I allmänhet hittar man inte porträttlika bilder förrän renässansen.
1350 är en lite lurig period, eftersom det är mitt i modeskiftet mellan det bylsigare, fotsida modet som gällt tidigare och det kortare, kroppsnära som kom senare. Att döma av bilderna klär sig kungarna fortfarande enligt det äldre modet. Det kan vara så att de vill utstråla ålder och värdighet, och därför väljer en annan klädnad än de unga sprättarna.
[url="http://www.bnf.fr/enluminures/aaccueil.htm"]Bibliothèque Nationale de France[/url] har en hel del bilder från den här tiden. En brasklapp för att jag inte kan avgöra exakt när manuskripten är gjorda - det verkar vara 1300-tal i alla fall.
Titta t ex på denna bild av Philippe VI: Kungen har en fotsid röd kjortel, och över detta vad som ser ut som en gardecorps i brokad med gråverksfoder. Helt i linje med tidigare mode m a o. Hovmannen bakom honom är i stället klädd enligt det nya modet.
Samma syns på
Både Philippe VI och Edward III är liknande klädda. Här vet jag inte riktigt vad de har på sig - möjligen en gardecorps, mantel och strutluva. Oklart.
Philippe VI är lite tidig - Jean le Bon är klart närmare. Här en bild från 1352:
Ordensdräkten kombinerar nytt och gammalt - den är kroppsnära upptill men går ner till fotlederna.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vad hade en kung på sig vid gästabud? Rustningen eller manteln?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Troligen ingetdera. Manteln är visserligen fortfarande ett ceremoniellt plagg, men är helt enkelt i vägen om man ska äta, dricka och vara glad. Bilderna visar mantel på, så avgör själv vad som verkar vettigt. Att ha rustning vid ett gästabud är hemskt ohöviskt - det gäller inte bara vid denna tid utan rent allmänt.
En bankettbild:
// Arnoldus W.