av Vix Hq » 26 september 2005, 11:38
Efter att ha kikat på min lilla provbit av saxylletyget kan jag bara säga att jag inte sett något liknande i medeltida sammanhang. Men självklart har jag inte sett alla medeltida textilier i hela världen [;)]...
Det är en rätt kul bindning, lite grand som panama (utökad tuskaft) fast med extra trådar i både varp och inslag på alla sidor om "panaman" som binder annorlunda och ger det lite aidavävsliknande intrycket. Själva bindningen är inte komplicerad, men jag har som sagt inte stött på den bland medeltidstextilier. Om du <i>vill</i> kan jag göra en fullständig analys av den och förmodligen även ge den ett bindningsmässigt namn, men det tar lite tid och kräver granskning med lupp och nål eftersom trådarna är så äckeltunna och ihoptryckta... Och jag tror inte att det hjälper så mycket i vilket fall som helst förrän någon kan hitta en medeltida referens... Om du har möjlighet att kika i någon av Lise Bender Jörgensens böcker kan det kanske finnas något där - hon har ju analyserat många olika bindningar. Jag kan ta en titt i hennes böcker på onsdag när jag är på skolan igen.
Kort och gott - jag skulle personligen undvika den i medeltidssammanhang tills jag sett en medeltida källa...
/Vix.