Ny dräkt på gång till HVs dräktsida (nu uppe)

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Lillkoffe » 22 februari 2006, 17:53

Jag har också några frågor angående skjortan, hur ska man egentligen fästa ärmarna. Du skriver att bålens och ärmarnas vidd bildar kragen, men hur fäster man ärmarna? Det framgår inte i texten, en enkel beskrivningen skulle hjälpa mycket! Hur mycket tyg går det ungefär åt? Var "Raglan" den vanligaste skjortmodellen bland landksknektar under det tida 1500-talet?

Jag jar tittat igenom en hel del träsnitt föreställande landsknektar, men jag har aldrig sett en "coif" av den typen du bär, skulle du kunna länka en bild där man klart och tydligt ser en den typen av "coif" på en landsknekt?

Martin, nu har du ett par frågor att svara på, hoppas du tar dig tid att svara!

Mvh Kristoffer
Lillkoffe

Inläggav Martin Skoog » 6 mars 2006, 16:06

Det går åt ungefär 3 meter(minst) av vardera ytter. och fodertyg. Betänk dock att fodertyget skall vara ytterst tunt för att inte korva sig i ärmarna, där det skall vara betydligt större än yttertyget för att ge rätt häng.

I Raglan-modellen (som är det förhärskande skjorttypen vid denna tid hos yrkessoldater som är modemedvetna) fäster ärmen i två sömmar som löper från hals till armhåla på vardera sidan kroppen och som sagt upptill bildar ärmtyget och båltypet en ca 3,5 m stor öppning som veckas samman till krage. I armhålan sitter en kil om 1x1 dm. Läs igenom beskrivningen till du förstår. Det går nämligen inte att göra fel om man följer beskrivningen.

Coif: Det är bra att titta på bildmaterialet innan man ställer frågorna. Denna typ av coif förekommer mycket ofta i materialet under perioden i fråga. kolla t.ex. på:

http://www.totentanz-online.de/images/k ... -klein.jpg

Oftast bär man den under hatten. Samma sak med skjortorna, man måste leta för att hitta en skjorta som INTE har raglanmodell osv. SÅ ett gott råd till alla där ute som är intresserade denna period: det finns MASSOR av bildmaterial både på internet, i bokhandlar och på landets bibliotek, hur mycket som helst. Börja i materialet och undersök där var som var vanligast. Efter att ha ögnat igenom 50 bilder så har man en ganska god bild av vad som var vanligt och ej. Svårare än så är det inte. Man kan ju inte gärna tillverka historiska dräkter genom goda råd på internet - man måste ju själv kolla i källorna. Jag har fått för mig att detta forum är till för detaljer, inte hela koncept?! Lycka till.

/Martin
Martin Skoog

Inläggav Lillkoffe » 7 mars 2006, 15:02

Nu förstår jag hur du menar med skjortan. JAg kollade helt enkelt upp termen raglan... :) Det hänger på hur ärmarna är fästa och hur de är utformade, eller hur?

Sanningen är den att jag har tittat igenom säkerligen över hundra träsnitt, och inte sett en sådan coif, men nu presenterade du ju en bild, tack för det. I efterhand har jag hittat ytterligare ett par bilder, men barhuvad och en hatt på verkar vanligare. Eller en annan typ av coif, som är mycket större och bylsigare samt mer dekorerard. Som till exempel den här: http://www.st-max.org/images/woodcuts/D ... Frau-2.jpg

Tack så mycket för hjälpen/kristoffer
Lillkoffe

Inläggav Robert Öhlund » 26 mars 2006, 21:23

Jo altså jag hade tänkt sy en landsknektsuniform, men eftersom det inte står i vilken skala bilderna är gjorda i är det omöjligt att veta hur stora delarna är.. hur gör jag då?

tack på förhand/Robert
Robert Öhlund

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk