Växtfärgning av ylle - betmedel?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Växtfärgning av ylle - betmedel?

Inläggav Helena Ängebrink » 23 januari 2006, 16:08

Jag vågar mig på att starta en ny tråd eftersom jag inte hittade ämnet någonstans.

När det gäller växtfärgning av ylle så har jag hittat mycket information om vilka färgväxter som har använts (eller kan ha använts) under vikingatid och medeltid i norden. Däremot är det sämre med information om vilka betmedel som fanns tillgängliga, och den slutliga nyansen av en färg beror ju mycket på vilket betmedel man använder.

Min fråga till expertisen är alltså: vilka betmedel har eller kan man ha använt medvetet eller omedvetet i norden under vikingatid och medeltid? Vilka "moderna" betmedel ger samma effekt?

Anledningen till min fråga är att jag har köpt en packe växtfärgade garner och tänker påbörja en brickbandsväv, men jag har blivit skeptisk mot de garner som är betade med t ex alun.

Tacksam för all hjälp och goda råd; jag vill gärna göra rätt från början.

/Helena
Helena Ängebrink

Inläggav Vix Hq » 23 januari 2006, 16:55

Man är rätt säker på att man har använt lummer som betmedel (eng. club moss) - den innehåller alun. Man har hittat rester av lummer i de vikingatida lämningarna i York - ref. i "Textiles, Cordage and Raw Fibre from Coppergate" (YAT) eller vad titeln nu är. Sedan är alltid järn ett rätt säkert kort - i alla fall om man färgade i järngrytor av något slag...

/Vix, i all hast och utan sina böcker...
Vix Hq

Inläggav Halvor » 23 januari 2006, 21:23

Tja, i følge en haug oppskrifter fra middelalderen (innsbruck-manuskriptet, bl.a.) brukte man alun til å beise med. så da kan man jo bruke det, om man vil ;)

Halvor
Halvor

Återgå till Kläder och textila hantverk