Halloja, jag håller på att grejja med att sy en mansdräkt från sekelskiftet 1700 (kul att göra ngt annat än 1300-tal o vikingatid...). Det ska vara en borgare i ngt trevligt hantverksskrå. Jag använder mig av den där The cutting of men's clothes 1600-1800 som rekommenderades i en annan länk.
Jag måste säga att jag har lite dålig koll på en del saker så bäst fråga sig om lite saker. Jag har börjat med en snygg väst från boken i turkås/blå/grönnågonting kläde och jag funderar på vad för slags foder som kan vara relevant. ungefär alla västar i boken är bevarade rikemansplagg där det är siden el. sidenbrokad i västen och det känns inte relevant. Är det så att foderdebatten är i stort sätt oförändrad sen innan eller finns det ngra nya inslag, bomull, linne, ylle osv.
Jag pysslar en del med folkdräkter annars och i ex originalvästen i Gagnefdräkten har fiskbenskypertlinne som foder (rött kläde i kragen...) och jag har funderat på att använda det linnet det då jag har liggande en del. Tror ni det verkar lyckat?
Sen är det där med knappar, det ska vara mkt knappar. Är det ngnstans förutom Handelsgillet som har 1700-talsknappar. Vanliga runda/halvsfäriska tennknappar alltså?
Sen kan man ju undra vilka sorters stygn man använde, i folkdräktsplagg är ex kaststygn väldigt vanlig ex i nämnda gagnefväst. Jag funderar på att använda det.
Mkt på en gång/
Anders