Foder o andra detaljer i 1700-talskläder...

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Foder o andra detaljer i 1700-talskläder...

Inläggav Anders Lindkvist » 16 november 2006, 09:49

Halloja, jag håller på att grejja med att sy en mansdräkt från sekelskiftet 1700 (kul att göra ngt annat än 1300-tal o vikingatid...). Det ska vara en borgare i ngt trevligt hantverksskrå. Jag använder mig av den där The cutting of men's clothes 1600-1800 som rekommenderades i en annan länk.

Jag måste säga att jag har lite dålig koll på en del saker så bäst fråga sig om lite saker. Jag har börjat med en snygg väst från boken i turkås/blå/grönnågonting kläde och jag funderar på vad för slags foder som kan vara relevant. ungefär alla västar i boken är bevarade rikemansplagg där det är siden el. sidenbrokad i västen och det känns inte relevant. Är det så att foderdebatten är i stort sätt oförändrad sen innan eller finns det ngra nya inslag, bomull, linne, ylle osv.
Jag pysslar en del med folkdräkter annars och i ex originalvästen i Gagnefdräkten har fiskbenskypertlinne som foder (rött kläde i kragen...) och jag har funderat på att använda det linnet det då jag har liggande en del. Tror ni det verkar lyckat?

Sen är det där med knappar, det ska vara mkt knappar. Är det ngnstans förutom Handelsgillet som har 1700-talsknappar. Vanliga runda/halvsfäriska tennknappar alltså?

Sen kan man ju undra vilka sorters stygn man använde, i folkdräktsplagg är ex kaststygn väldigt vanlig ex i nämnda gagnefväst. Jag funderar på att använda det.

Mkt på en gång/
Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Eva Andersson » 16 november 2006, 11:10

Om man tittar i boken <i>Kvinnligt mode under två sekel</i> (1700-tal och 1800-tal) så verkar linne vara ett vanligt foder. Och jag skulle inte tro att det är så stor skillnad mellan mans- och kvinnoplagg i detta avseende. Bomull var i början av 1700-talet en exklusiv modevara så det är inte så troligt som foder, om det inte rör sig om rester av andra plagg. Rask, dvs glättat ylle, var vanligt som foder i modeplagg under 1700-talet, men efterosm det kostar sisådär 1300 kr/m så kanske det inte är aktuiellt [;)].

/Eva
Eva Andersson

Inläggav Edvin » 16 november 2006, 13:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anders Lindkvist</i>

Sen är det där med knappar, det ska vara mkt knappar. Är det ngnstans förutom Handelsgillet som har 1700-talsknappar. Vanliga runda/halvsfäriska tennknappar alltså?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag såg halvsfäriska tennknappar med ögla på Knappcarlsson här i Göteborg för ett tag sedan. Moderna knappar alltså men med precis rätt form och material för 1700-tal. Tror de kostade en krona eller två styck så det kan ju vara intressant om man ska ha väldigt många.
Edvin

Inläggav Anders Lindkvist » 16 november 2006, 13:31

Då lär det nog bli fiskbenskyperten, helt klart.

Hm, Rask det var ngt nytt för mig. Att det hette så iallafall. Glätta kan man väl göra själv eller? Linne och ylle menar jag, eftersom det går att köpa glättstenar. Var säljs sådant där Rask? Är inte många kläde-kvaliteer glättade eftersom vissa är så lena och lite glansiga. Då menar jag alltså mer glansiga än vad som blir av överskärningen...

Tänkte att jag använder ett tunt brunt ylletyg jag har här hemma till foder när själva rocken ska sys.

Jag ska nog gjuta knappar tillsammans med en polare, men annars är ju 2 kr/st klart billigt!

Sen undrar jag med alla snygga ficklock som man ser på bilderna om de är riktiga fickor eller bara skådebröd....
Anders Lindkvist

Inläggav Eva Andersson » 16 november 2006, 14:36

Sätergläntan har rask. Det ser nästan ut som chintz, sån't där "plastat" bomullstyg folk använder i gardiner.

/Eva
Eva Andersson

Inläggav Edvin » 16 november 2006, 14:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anders Lindkvist</i>

Jag ska nog gjuta knappar tillsammans med en polare, men annars är ju 2 kr/st klart billigt!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Klart roligare att gjuta egna än att köpa men tryter tid och/eller lust så vet du var det finns färdiga. ;)
Edvin

Inläggav Anders Lindkvist » 16 november 2006, 14:52

Då måste jag ha sett tyget i verkligheten eftersom jag har gått där. Känner nog igen det om jag skulle se det i verkligheten. Kommer ihåg en hel del dyra tyger där...som det fantastiska naturvita klädet för 1200kr/m...
Anders Lindkvist

Inläggav Martin Lejon » 16 november 2006, 16:30

Linne (kan vara lite grövre) går utmärkt att fodra västen, och till ryggstycket också.

Sy med vanliga efterstygn.
Martin Lejon

Inläggav Anders Lindkvist » 17 november 2006, 17:08

Ok, då gör jag kanske så. Nu är det ylle i ryggstycket också så det kommer inte vara ngt avvikande billigt tyg i ryggen utan vara samma kläde fram som bak.

Det där med stygnen är intressant att diskutera. Jag anser att det kan vara spännande att utforska handsömnadsteknikerna och här finns det ju lite mer utrymme för att använda specialgrejjer. På ovannämnda väst är det förutom kastsöm med dubbeltråd, även efterstygn, prickstickning (dold och synlig i olika varianter) vanliga fållstygn och små dolda kaststygn.

Jag håller nog med dig Martin i detta hänseende att jag på mitt första riktigta 1700-talsplagg vill göra efterstygn och sen kunna stryka ut sömnen ordentligt och kunna fälla sömsmånerna. Med det bra o ypperliga tyget så vill jag nog vara lite trygghetsnarkoman. Får lägga ut bilder när det börjar bli klart, ska sy en ny linneskjorta bara...
Anders Lindkvist

Återgå till Kläder och textila hantverk