av Vix Hq » 17 november 2006, 10:19
Om jag minns rätt så feltolkades en del av de brickband som vävts genom att man lindat tagel (hästhår) runt trådarna för att skapa mönstret. Det var antingen Hans Dedekam som skrev att de var broderade och Björn Hougen som sa att de inte var det, eller tvärt om - troligen det första efter som Dedekam skrev först... Jag kan kolla upp det när jag får tid. I vilket fall som helst så har man (Margareta Nockert bland andra) konstaterat att de <i>inte</i> är broderade, utan är gjorda i en variant av soumak (snärjväv) eller som Nockert kallar det på engelska i "The Högom Find and other migration period textiles and costumes in Scandinavia" <i>weft wrapping technique</i>. Det har hittats ganska många (många för att vara arkeologiska textilier, alltså) sådana band från framför allt folkvandringstid i både Sverige och Norge och jag tror Nockert har med de flesta i sin avhandling
Annars kan jag inte komma på några brickband som verkligen varit broderade, inte så här på rak arm i alla fall, fast jag tror att även en del broscherade brickband kallats broderade av misstag en gång i tiden. Jag har kurs i just brickvävning hela helgen, men om mina elever är duktiga kanske jag får tid att kolla igenom mina böcker och artiklar och se om jag hittar något.
/Vix.