av Ny Björn » 15 december 2006, 00:07
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mjödbjörn</i>
Vet man vad det ska symbolisera?. Efter som det är två kommer jag att tänka på Tandgnjost och Tandgrisner.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Håll i dig nu, för nu träder vi in i tolkningarnas underbara värld - den värld av tro, antaganden och förmodanden som är livsluft för arkeologer men som <i>kan</i> kännas en smula påfrestande om det är förklaringar man söker...
- Nå i alla fall. "Getspännena" har bland annat diskuterats av Gustaf Trotzig i en artikel i <i>Fornvännen</i> (nr 3/2004) - "Trons försvarare i Birka". Där för han fram en tolkning av "getspännena" som kristet laddade symbolsmycken vilka i sin tur kan kopplas till de sk. "Paradisspännena", t.ex. det från [url="http://www.historiska.se/data/?foremal=112584"]Väsby[/url] i Skå. Sina idéer runt dessa utvecklade han i <i>Iconographisk post</i> (nr 2/1996) och de går ut på att spännenas komposition illustrerar en passage i Psaltaren 2:42 "Som hjorten längtar efter friskt vatten, så längtar jag efter dig, min Gud". Mittknoppen skulle då föreställa berget i paradisets mitt från vilket 4 källor rinner upp. "Rovdjuren" på spännenas ytterkanter vill han se i ljuset av ytterligare ett bibelcitat - Jesaja 11:6: "Då ska vargen bo med lammet, Pantern ligga vid killingens sida. Kalv och lejon går i bet och en liten pojke vallar dem".
- Nu får man <i>tro</i> vad man vill om detta - men det är i vart fall <i>en</i> tolkning av spännena. Jag kan väl invända att det faktiskt finns rätt många likarmade spännen med <u>enbart</u> rovdjurshuvuden, dvs. inga getter, hjortar etc...
/N B