Klippa band?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Klippa band?

Inläggav Robin » 18 januari 2007, 16:03

Är det dödligt oHK att klippa band ur tyg istället för att brickväva?
Syr på en kjortel av vagt senjänålderssnitt, hyfsat seriöst för att vara jag, mest handjagat. Ruinerar jag skapelsen om jag klipper band? Eller är det kanske något som förekommit?

Robin
Robin

Inläggav Karin » 18 januari 2007, 16:34

Jag vet ingenting om fynd och sådant av klippta band, och är ingen bandexpert. Problemet som jag ser det är att klippta band behöver vikas in eller göras något annat med för att de inte ska repa upp sig. Det slipper man helt med vävda. För oss moderna människor är det ju enklare och billigare att köpa ett färdigt tyg än att väva ett band. Men före industrialismen skulle ju båda vävas, antingen hemma på gården eller av en hantverkare som andra kan köpa av. I ett sådant perspektiv borde inte ett vävt band vara särskilt dyrare per yta än ett vävt tyg. Eftersom man med ett vävt band sparar in både det tyg som skulle vara i fållen på ett klippt och arbetet med att fålla tycker jag att vävda band verkar troligast. Däremot behöver man inte brikckväva, utan man kan t.ex. väva på bandgrind eller fläta. Fast jag vet inte vilka tekniker som användes i slutet av järnåldern.

Karin
Karin

Inläggav camilla » 18 januari 2007, 18:25

der findes eksempler på at man har anvent listerne fra det vævede stof som bånd, dvs. at man klippede ægkanterne af det færdigtvævede stof. dette dur kun på tætvævet stof, eller når stampet eller valket hårdt - så løber det ikke op, det gør det derimod på løstvævet stof. Jeg mener også at kunne huske nogle sådanne bånd er fundet i London, men de har nok ikke været særligt fine og spørgsmålet er vel også om de har anvendtes til dragt eller blot til andre formål?
camilla

Inläggav Anette » 18 januari 2007, 21:37

Annars finns det ju massor av gravfynd där remsor av vackert och dyrt tyg har använts som applikationer; drottning Åsas grav, Birka...
Anette

Inläggav cizzi » 20 februari 2007, 17:22

Under vikingatida är det betydligt vanligare att ha remsor av tyg som dekoration - behöver inte vara dyrt och vackert om man inte är så rik, utan man kan ta något som skiljer sig från plagget - än att ha brickvävda band!

Det är alltså vansinnigt HK! :)
cizzi

Inläggav Mia » 21 februari 2007, 12:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by camilla</i>

der findes eksempler på at man har anvent listerne fra det vævede stof som bånd, <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Camilla, var hittar jag dessa exempel? Är det då stadkanterna från ett annat tyg i annan färg du menar? Var på dräkten sitter de? många frågor! [:)]
Mia
Mia

Återgå till Kläder och textila hantverk