av Vix Hq » 4 april 2007, 09:07
För rikt folk var det inte ovanligt med silkebälten - det finns förvånansvärt många mer eller mindre bevarade ute i Europa. Ilse Fingerlins bok "Gürtel des hochen und späten Mittelalters" är att rekommendera. Den innehåller en gigantisk katalog (ca 500 poster) med bilder på bälten och bältesdetaljer. Många är extremt flådiga med komplicerade bindningar (som dock inte beskrivs närmare, tyvärr), guldtråd och mer beslag än dagens "goda" smak skulle tillåta [;)]. Dessutom verkar silkebälten nämnas både här och där i diverse medeltida dokument.
Jag tror att Gina Barrett från Soper Lane har vävt en kopia av det gröna skärpet i Malins första länk:
[url="http://gina-b.blogspot.com/"]Ginas blogg[/url]
De tre banden från den andra länken <i>kan</i> ha varit använda som bälten ("girdles"), fast de är alla rätt smala. Jag har vävt "braid 450" och den skulle fungera hyfsat som bälte.
Bältet från Nationalmuseum i Köpenhamn som Malin nämner är det så kallade "Erik av Pommerns bälte" (som inte har något med honom att göra...). Om du kan ge dig till tåls i ett par månader till kommer mitt examensarbete om just detta bälte vara färdigt, med mönsterritningar och förslag på rekonstruktion av vävtekniken (som är illa komplicerad, men <i>kan</i> vävas med brickor och mycket tålamod). Jag har suttit i 2 dagar med bältet och ett mikroskop på museet och håller just nu på med olika små provvävningar för att se om min teori angående vävtekniken kan stämma... Vad det gäller dateringen av bältet så ger Fingerlin dateringer 1200-tal till slutet av 1300-talet för själva bältet och beslagen medan bältesänden och spännet är ditsatta senare (mitten av 1400-talet). Poul Nörlund ger dateringen tidigt 1300-tal för bältet och mitten av 1400-talet för ände och spänne. Mönstret består av 27 ca 6 cm långa fält och än så länge har jag hittat 7 olika mönster - olika varianter av krokar, hakar, hakkors och även ett skojigt hjortliknande djur. Även om en del mönster återkommer så tror jag att jag kommer hitta fler. Vävaren har verkligen släppt lös, både vad det gäller teknik, mönster och material! Komplicerat, varierat och dyrt! Färgerna är rött, blått och grönt silke och dessutom har man använt förgyllt silverlan för att förstärka mönstret (inte vanlig broschering, alltså).
/Vix, som verkligen måste sätta igång och väva nu och inte såsa framför datorn...