Nybörjare igen :-)

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Nybörjare igen :-)

Inläggav Carrot » 18 mars 2009, 10:01

Hade tänkt mig att ta upp medeltideriet igen efter några års uppehåll och vill ha lite nya kläder. Har ett brynjehauberk ala Maciejowski och passande svärd, men vill kunna vara lite mer civil också.

Det jag tänkt mig, till ungefär samma tidsperiod (1250) är följande:
Kjortel linne, naturfärgat
Brokor linne, naturfärgat
Tunika ylle, knälång, olivgrön
Hosor ylle, brun
”Vapenrock” linne, olivgrön (alltså över brynjan)

Mönster som liknar mac bibelns kläder, finns det att få tag på någonstans? Det går väl att köra "trial and error" tills man kommer nära nog, men om någon redan gjort det så känns det onödigt.

Frid!
//Lennart
Carrot

Inläggav Micke D » 18 mars 2009, 10:40

Jag tror att Kongshirden, som leker ungefär samma period, kör med lite längre kjortlar, dvs en bit under knäna.
Micke D

Inläggav Anders Lindkvist » 19 mars 2009, 09:20

Du kan väl höra av dig till din gamla förening Drothemshirden, de borde ha svar ;-)

---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.
Anders Lindkvist

Inläggav Carrot » 20 mars 2009, 10:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anders Lindkvist</i>

Du kan väl höra av dig till din gamla förening Drothemshirden, de borde ha svar ;-)<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Det är klart... Men det verkar mer röra sig runt mitten på 1300talet och det är ju lite off... [:D]
Carrot

Återgå till Kläder och textila hantverk