Jag har en del problem med mönsterkonstruktionen till mina klädnader, hittills har jag gjort en kortärmad 1400-tals mellanklänning med snörning fram i ylle samt en ärmlös mellanklänning i linne från samma tidsperiod, och jag har alltid utgått från mönster som ser ut ungefär såhär
Dvs två (oftast) rektangulära bak- och framstycken, fyra kilar samt kilar i armhålorna.
Eftersom jag bor ensam och inte har någon som kan hjälpa mig så ofta med att mäta på mig (samt det faktum att när jag får idéer vill jag genomföra dom snabbt snabbt snabbt!) så får jag det lite knepigt.. och även om jag hade någon som kunde hjälpa mig med att mäta, så vet jag inte hur jag ska konstruera mönstret. När jag t.ex skulle göra en underklänning i linne mätte jag den främre panelen efter mitt midjemått men då passade den inte över brösten eller runt axlarna, och när jag försöker göra panelerna olika smala och "kurviga" så ser det knepigt ut när jag syr ihop allt.
Det jag tänkt göra nästa gång är en klänning i den här stilen och lika figursydd:
Och att mäta mig själv är inga problem, det är just <i>mönstret</i>... vilka delar, hur många delar, osv som jag tycker är jättesvårt. Är det meningen att man ska kunna titta på ett plagg och sedan veta hur mönstret skall konstrueras? Vet inte hur jag ska förklara det enklare ;P Men har någon tips och råd?
-----
Sedan har jag en annan fråga. Jag hade tänkt skapa en burgundisk överklänning som liknar denna: http://cadieux.mediumaevum.com/burgundian.html
Men frågan är, är hela innersidan fodrad med päls och isåfall, vart kan man skaffa päls till ett billigt pris? Hur fodrar man enklast om man inte har en symaskin, sy ihop fodret med tyget i kanterna innan man sätter ihop delarna?
Och vad är själva bältet gjort av?
Samt - hur skulle du konstruera ett sådant mönster?
Tack så jättemycket!