Sisådärja! Nu har jag utfört några rejäla försök med återfettning och här postar jag mina resultat.
Jag började med tre bitar:
Bit 1: Endast ullkur
Bit 2: Ullkur + lanolin
Bit 3: Endast lanolin
Resultaten av dessa tre blev att bit 1 blev bra, medan bit 2 och 3 blev alldeles för feta. Jag hade problem med att lösa upp både lanolinet och ullkuren samt att jag hade alldeles för mycket lanolin till mina små bitar. Bit 3 blev ok förutom att man blev alldeles vaxig om händerna när man tog i den samt den blev väldigt mörk. Jag hade en halv msk lanolin till en halv liter vatten. Bit 2 slängde jag.. Rond 2:
Två bitar:
Bit 4: Endast lanolin
Bit 5: Ullkur + lanolin
Den här gången har jag i mycket mindre lanolin, plus att vattnet var nästan vid koktemperatur när jag la i det. Vax har en smältpunkt på ungegär 60 grader så den här gången kunde jag smälta det i geggan. Resultaten blev jättebra! Knappt någon förändring i färg samt yta, men en märkbar skillnad i fettighet när man tar på tygen. Jag försökte göra något slags vattenavstötningstest men den enda skillnaden jag kunde märka var mellan icke behandlat och bit 3. Dock var mitt test nog inte så bra, det är svårt att återskapa regn. Vill dock tycka att det gör en skillnad.
Här kan ni se en bild på från vänster: bit 3, bit 5 och bit 4. Under ligger en bit obehandlat tyg, och där uppe kan ni se ullkuren samt lanolinet. Det kanske inte syns så tydligt men bit 3 är iaf mycket mörkare och grövre i ytan.
http://s1193.photobucket.com/albums/aa3 ... G_6131.jpg
Slutsats: Ha vatten som är väldigt varmt, koka upp det och låt det svalna lite och lägg sedan i ullkuren och lanolinet (alt. endast lanolin), rör om mycket så att det blandar sig. Låt svalna till ca. 30 grader för tygets skull. Lägg i tyget och krama det så lite som möjligt så man inte pressar allt vax till ett ställe. Låt ligga i en stund och ta sedan upp och torka. Skillnaden mellan att ha endast lanolin eller både lanolin och ullkur tror jag inte är så stor, har själv ännu inte bestämt hur jag ska göra med min mantel. Såklart är det mer HK med bara lanolin men ullkuren kanske är mer bestående? Återinfettningen är iaf inte bara för vattenavstötning utan även för att tyget ska hålla längre.
Hoppas att mina resultat kan vara till glädje! Kan även tillägga att lanolin är svårt att få bort eftersom det är vax och inte fett, det enklaste tyckte jag var att ta bort med papper.
/Ylva