Dunebältet är i princip helt brunt, med vissa nyanser av mera brunt... En del av de (bruna) varptrådar har eventuellt en dragning åt grönt-blått, inslaget visar ibland en svag rosa nyans i det bruna. Inga kemiska analyser har gjorts av färgerna. Med tanke på hur bindningen ser ut skulle jag gissa på att det hade minst 2, troligtvis 3 olika färger i varpen. Jag hade tanken att rekonstruera mönstret, men det var för tidskrävande; det skulle kräva att man utgick från skiftningarna i <i>vävbindningen</i> eftersom färgskiftningarna inte var tillräckliga - dessutom är det så fragmentariskt... Med specialljus skulle det kanske gå att se skiftningarna mer tydligt. I brist på sånt går det att säga att de flesta fragmenten verkar ha ett rombformat diagonalmönster, eventuellt med någon enklare variation på sina ställen.
Det finns en helsidesbild på det bäst bevarade Dune-fragmentet i min artikel i NESAT X, i svartvitt. I appendixet finns ett analysblad av de 4 småfragmenten som inte är utställda i Guldrummet, med små bilder (svartvitt). Med i artikeln finns dock kompletta mönsterteckningar av Erik av Pommerns bälte och även en detaljanalys av ett av mönstren, i svartvitt och i färg i slutet av NESAT-boken.
Det enklaste (eller rättare sagt billigaste) sättet att få tag i NESAT X är nog bibliotek och fjärrlån. Den kostar £48 att köpa från förlaget:
http://www.oxbowbooks.com/bookinfo.cfm/ ... tion/Oxbow
Nu är jag visserligen lite partisk, men rapporten är faktiskt värd att äga trots det saftiga priset, åtminstone man gillar gamla textilier. Den är pintjock, med riktigt många bra och intressanta artiklar!
/Vix, som hävdar att de små bruna silkebitarna utan tvivel är det absolut mest spektakulära med Duneskatten [;)]!