Har försökt söka överallt, men inte fått tag i det jag söker. Har tänkt utgå ifrån bilden om St. Lucy på Eva Anderssons sida.
http://web.comhem.se/~u31138198/1130.html.
Det jag undrar efter är följande:
Mannens "kjortel" är vad jag kan förstå, vadlång, med 2 m i omkrets nertill, med kilar från naveln. Så trånga som möjligt över armar o överkropp. Maken är dock x-byggare ( ff rätt bred över axlarna) har satt i kilar under armarna x 3(sprätta, klipp, sprätta). Kan man sätta i fler ex i ryggen? Har sytt denna i Linne.
Över denna ska då en "tunika" på (köpt sidentyg). Frågan ang den är då, hur gör man snörningen i sidorna. Har surfat runt överallt o fått olika bud. En del att den ser ut i modellen som kjorteln,fast bredare, andra att den är helt öppen i sidan med snörningen som enda stängningsvariant. Ska det alltså även sitta halva kilar i sidorna men vara öppen från nederkant till under armen. Eller stängd som kjorteln, med snörningen "utanpå" s.a.s.?
Till detta kommer då även en tabard ovanpå i ulltyg med fiskbensmönster på. Hade då tänkt att kanta den med päls, men har lite problem med djur o äkta päls. Går det att kanta med fusk istället? Är inte helt HK, utan gör så gott jag kan [:D]
Hoppas på svar undrar en 40+ brud med alldeles nytt sömnadsintresse...