De romerska tunikorna till armén gjordes på fabriker och man använde stora vävstolar som kunde väva med en bredd upp till 250cm. Ofta vävdes tunikan i ett stycke där ärmar, halsöppning samt eventuell dekoration vävdes in från början.
Min fina bild visar till vänster hur en tunika såg ut när den vävdes på plats. Bilden till höger visar hur den sedan viks och sys ihop. Jag har markerat sömmarna i rött i ett försök att vara övertydlig. De romerska tunikorna var breda. De små ärmarna börjar nämligen vid armbågen så det gick åt en del tyg att göra dem. Längden är ner till knäna. Nu till mina funderingar:
1. Jag skulle behöva en bredd på 150cm och en längd på 220cm ungefär. Eftersom de flesta tyger har en bredd på just 150cm så blir det inget problem om jag vill ha en enklare tunika. Men om jag vill att någon ska väva en tunika åt mig med dekorationer och så, hur många har en vävstol som klarar en bredd på 150cm?
2. Var använde romarna för tyg? Kypert? Diamantkypert? Spetskypert? Tuskaft eller något helt annat?
3. Vilka stygn är autentiska att använda när man syr ihop tunikan?
4. Hur gör jag halsen enklast?
Hoppas att någon kan hjälpa mig!
/Uffe
"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"
W. C. Fields