av Aftonkragen » 13 mars 2012, 10:28
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>
Är det termerna du är ute efter? Personligen är jag mer intresserad av hur kläderna är utformade, material och sånt och vad de kallades på svenska, men inte vad de hette i olika delar av Europa. Som sagt, samma begrepp kunde användas i olika delar av Europa för samma typ av plagg, men kunde också ha en något annan betydelse. Eftersom jag främst gillar att återskapa kläder är jag mindre intresserad av exakta termer, speciellt om det gäller perioder som jag pysslar mindre med. Den som nog kan mest även vad gäller begrepp så är nog Eva Andersson den här som har bäst koll. Men hon har inte varit i farten på ett tag.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Ja visst, kära Matti, det är termerna jag är ute efter.
Såå det är Eva jag bör få tag i alltså? Nej kära vän, jag själv sökte mig hit då jag var dräktintresserad, vilket innebär, tycker jag, att vi kan locka andra människor hit som är dräktintresserade.Alla människor som kan svara känner att de vill svara. Hjärnan är fanastisk, men den kan inte hålla tyst om saker och ting. Även Heinrich har fallit för denna charm, även om hans svar var lite skrämmande. Där kan man bara säga att man är glad över att man inte riktigt träffat honom i verkligheten. Åtminstone så tycker jag så.
Så alltså: jag hade hoppats på att vi skulle locka fler människor att dela med sig av vad dem kan. Men detta är ett fält (terminologins fält) som jag sedan första början har hävdat är ett område som Ingen - ja, jag anser det jag säger! - fullkomligt behärskar. Och att detta skulle bero på att det är omöjligt är lite osannolikt för mig att tro på. Men jag förstår att detta är ett fält där ingen kan Allt. Men alla kan något. De enda som jag tror kan förklara textiliernas konst är konstnärerna själva. Men det är sällan vi får hantverkare att agera filosofer. Fråga Heinrich, han har stor medvetenhet om vad jag talar om: knölpåkar är lösningen på allt. Särskilt på filosofiska frågor.
Så om du gör en sökning på google så kommer du att finna att många av de sökord som tidigare inte hade någon träff, nu har fått en och leder till denna hemsida. Det innebär att flera människor kan ta del av våra diskussioner, se vår förvirring och ta del av vår kunskap.Sök på ordet "sockbrokor" så får du en träff på "Mysteriet med Kjorteln", den tråd som jag har startat upp i all min förvirring. Det var för övrigt så jag hittade denna hemsida.
Och nu över till terminologin kring Gustav Vasas skrud. Jag är övertygad om att, och jag menar inte att vara otrevlig när jag sägert det, att om vi hade frågat en engelsman om vad en med Gustav Vasa samtida kung bar, som Henrich VIII, så skulle vi få ett svar inom loppet av några minuter,
"And, from the extremest upward of thy head
To the descent and dust below thy foot
, ja, från topp till tå med termer och skruduppsättningar. Detta fungerar dock inte i Sverige, här kallar man det mesta för "begreppsförvirring" men känner av någon konstig anledning inte någon vilja att reda ut denna förvirring. Visserligen är England välkänt som skräddarkonsten huvudstad, åtminstone under 1800-talet, och det kan vara ett skäl till att de termsätta allt. Elisabeth I hade en mycket komplicerad skurd, en överklänning i spanskt mode ("saya") och med accesoarer som solfjädrar och näsdukar; och hon var väldigt förtjust i de med broderi prydda kragvantarna, en accessoar som var väldigt populär inom adeln på den tiden, som parfymerats med ambra. Under sina två klänningar bar hon korsett och stor styvkjol. Henrik VIII:s skrud får man slå upp själv. Det är inte så svårt att hitta på engelska sidor.
Citatet är från Shakespeares King Lear om den lite korkade "Edmund". Det påminner mig en hel del om Henrich. Gud bevare mig från honom!
Allt gott till dig Matti. Och ett tack till Karin som har hjälpt mig att förstå en hel del om klädtermer som rör medeltiden. Tack!