[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Hållbara hål?

Hållbara hål?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Hållbara hål?

Inläggav Youma » 4 juni 2004, 17:51

Hoppades på att kunna sätta öljetter på min klänning i ryggen, till snörningen, men efter en viss läsning insåg jag att det antagligen bara blir dumt/fult/oriktigt. Så vad finns det för andra alternativ? Sy runt hålen går ju förvisso, men jag är rädd att resultatet (dvs när man snör ihop det)inte blir så snyggt, på ett lite tunnare tyg (siden), även med förstärkningar.

Finns det något annat man kan göra?
Youma

Inläggav ragnhild dalheim » 4 juni 2004, 18:51

Hvis du syr rundt hullene med vokset lintråd, og eventuelt syr på en ekstra forsterkning på innsiden, skulle hullene bli fine og slitesterke. Har denne løsningen på flere korsetter og snøreliv, og det fungerer veldig bra.
ragnhild dalheim

Inläggav Martina » 4 juni 2004, 20:21

Håller med Ragnhild! Sy fast ett extra tyg som förstärkning på baksidan, pryla hål och sy runt med antingen lintråd eller knapphålssilke. Det blir garanterat snyggare än med öljetter på ett tunt tyg, öljetter ser gärna väldigt klumpiga ut om man inte lyckas få tag på väldigt små(=omöjligt!)

/Martina

/Martina
Martina

Inläggav Youma » 4 juni 2004, 21:41

hehe, jo, jag har turen till att bo nära en väldigt bra sorterad affär, de har pyttesmå mässingsöljetter.. Det som plågar mig att det blir så mycket handsömmnad, och att klänningen måste vara färdig rätt snart. Kommer medeltidsfolket lyncha mig om jag har öljetter? Jag kan ersätta de så fort jag hinner :/
Youma

Inläggav Vix Hq » 5 juni 2004, 08:27

En liten sak att hålla i åtanke:
Nackdelen med att sätta i öljetter först och sedan ta bort dem och sy för hand är att öljetter ofta har sönder tyget (jag brukar åtminstone inte klara av att sätta i dem utan att ha sönder en massa trådar, så jag vågar knappt tänka på hur besvärligt det måste vara att få bort dem!). Men du kanske lyckas bättre! [:)]

Jag håller med Ragnhild och Martina - de bästa snörhålen får man om man försiktigt prylar i sär trådarna i tyget och syr runt. Håller hur fint som helst, så just hållbarheten ska du inte oroa dig för (håller bättre än öljetter tycker jag, som har råkat ut för att öljetterna dessutom har slitit sönder tyget när jag har snört, men det var nog bara otur/klantighet från min sida).

Däremot tycker jag inte du ska bry dig om "medeltidsfolket" (vi?) - du har dina skäl (tidsbrist etc) och att stressa med handsydda hål bara för att göra någon <i>annan </i>nöjd blir varken roligt eller bra. Jag misstänker att det är din bröllopsklänning det handlar om? Sy snörhål för att det blir snyggt och hållbart om du känner att tiden finns där - annars kompromissa med öljetter. Och försök att byta ut dem sedan om du vill!

/Vix (som uppenbarligen kommer väldigt illa överens med öljetter...)
Vix Hq

Inläggav Åsa W » 5 juni 2004, 08:58

Om du har bråttom kan du väl sätta på öljetter nu och sen (när det inte är så bråttom) sy över dem med tråd så att det inte syns. Det tar en väldans tid att sy hål för hand. Om man syr runt för att täcka öljetterna så blir hålen lika stora. Detta är lite svårare att få till om man syr hål förhand med bara tyg.

Jag tycker att det är svårt att få bort en öljett som är fastslagen om man inte ska börja klippa runt om i tyget. Och det vill man ju inte! Så jag råder dig till att du intee ska få för dig att ta bort en redan ditslagen öljett. Men det kanske finns något bra trix som jag inte känner till?!

<i>"öljetter ser gärna väldigt klumpiga ut om man inte lyckas få tag på väldigt små(=omöjligt!)"</i> skrev Martina. Så sant, så sant! Jag diskuterade små öljetter i en tygaffär, och där sa det att de hade svårt att hitta leverantörer för de minsta öljetterna. Så nästa gång jag ser små öljetter tror jag att det är bäst att köpa på sig ett lager. MAn vet aldrig när man behöver dem nästa gång...

Förstärkning av tyget bör man använda oavsett vad man gör för sorts hål. De minsta öljetterna (4 mm tror jag de är)som inte ha någon baksidesdel har vassa kanter som sliter på tyget. De är kräver en hel del övning för att få dessa öljetter snygga. Öljetterna blir lätt platta, skeva och de invikta kanterna som ska vara snyggt invika på baksidan kan hamna med en vass kant mitt ihålet...

/asÅ
Åsa W

Inläggav Karin » 5 juni 2004, 11:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Åsa W</i>

Det tar en väldans tid att sy hål för hand.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Visst tar det längre tid att sy öljetthål för hand än att sätta i metallöjletter, men det blir också mycket snyggare.

Första gången jag sydde öljetthål använde jag sytråd. Det tog väldigt lång tid. Om du använder en lite tjockare tråd går det mycket fortare.

Karin
Karin

Inläggav Månia » 5 juni 2004, 11:24

ett annat tips är ta små ringbrynjeringar och sy dit, utan hål i tyget. (altså, man syr fast kanske en tredjedel av ringen på samma ställe som man tänkt göra hål och sen trär man snörningen i ringarna...) jag tror att jag har sett detta på en bild nånstans, men jag kommer inte ihåg var.

--Ameli--
Månia

Inläggav Martina » 5 juni 2004, 11:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Youma</i>

hehe, jo, jag har turen till att bo nära en väldigt bra sorterad affär, de har pyttesmå mässingsöljetter.. Det som plågar mig att det blir så mycket handsömmnad, och att klänningen måste vara färdig rätt snart. Kommer medeltidsfolket lyncha mig om jag har öljetter? Jag kan ersätta de så fort jag hinner :/

Är det sådana med baksida?! [:p] Isåfall vill jag veta var! (Skall någon gång sy ett livstycke av min vita tredjedels ren.) Varning för dem utan baksida, de är väldigt svåra att få dit! Pryla upp hålet innan du trär i öljetten, då skadar du inga trådar om tyget är ömtåligt. Som pryl kan man använda t.ex. en spetsig strumpsticka.

/Martina
Martina

Inläggav Angus Maciomhair » 6 juni 2004, 15:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Månia</i>

ett annat tips är ta små ringbrynjeringar och sy dit, utan hål i tyget. (altså, man syr fast kanske en tredjedel av ringen på samma ställe som man tänkt göra hål och sen trär man snörningen i ringarna...) jag tror att jag har sett detta på en bild nånstans, men jag kommer inte ihåg var.

--Ameli--
Det var på tapeten i [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=291"]mönstertråden[/url] och jag gissar att det är [url="http://www.uvm.edu/%7Ehag/sca/15th/vosp24.jpg"]den här[/url] bilden du tänker på.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Månia » 6 juni 2004, 16:36

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>
Det var på tapeten i [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=291"]mönstertråden[/url] och jag gissar att det är [url="http://www.uvm.edu/%7Ehag/sca/15th/vosp24.jpg"]den här[/url] bilden du tänker på.
/Angus

ja, den var det! tack Angus. =)
--Ameli--
Månia

Inläggav Zuidakhara » 11 juli 2004, 19:11

Martina: Swelogent har små öljetter med baksida! Vet ej om privatpersoner kan beställa därifrån men prova prata med en sömmerska eller skola om du inte har företag själv..
Inte säker på deras storlekar men de jag köpte var nog 5mm i ytterkant och de finns i både mässingfärg, svarta och kromade.

www.swelogent.se
Zuidakhara

Inläggav Martina » 13 juli 2004, 18:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Zuidakhara</i>

Martina: Swelogent har små öljetter med baksida! Vet ej om privatpersoner kan beställa därifrån men prova prata med en sömmerska eller skola om du inte har företag själv..
Inte säker på deras storlekar men de jag köpte var nog 5mm i ytterkant och de finns i både mässingfärg, svarta och kromade.

www.swelogent.se

Tack! [:)]
Martina

Inläggav Angus Maciomhair » 18 juli 2005, 02:17

En flyttad fråga:

Evelina
Posted - 17 Jul 2005 : 22:37:44

Hej!

Jag håller på och grunnar på snörhål.
Snörhålen ska sitta på en underklänning i blekt linne av någon sorts 1300-talstyp (mixtrad på lite olika sätt utifrån Sophias ateljés mönster, därav denna vaghet). Sprundet sitter i ryggen och börjar strax ovanför midjan. jag tänkte sätta hålen med 1,5 cm inbördes mellanrum, som jag såg rekommenderas här någonstans. Jag tänkte även sy dem med stor sticka och langettstygn med vaxad tråd, som finns beskrivet här.
Min fråga är som följer: Hur nära sprundets kant är det lämpligt/rätt, att sätta hålen?

Mvh
/Evelina

*********slut***********
Angus Maciomhair

Inläggav Vix Hq » 18 juli 2005, 20:55

På min senaste klänning har jag satt dem så att det är 9 mm från kanten till hålets ytterkant. Det funkar fint för mig, känns stadigt och bra och ger mig 1 cm att växa i om det skulle behövas (snörningen går att dra åt så de 2 kanterna ligger omlott alt. går kant i kant om min omkrets skulle behöva det!).

Om du vill skapa dig en egen bild så finns det en del samtida illustrationer - försök t ex hitta en bra bild på Philippa of Hainaults grav; där kan man tydligt se snörningen på hennes klänning. Jag hittade den [url="http://www.i-a-s.com/albums/albur90/philippa.jpg"]här[/url], men den var inget vidare...

/Vix.
Vix Hq

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk