av Vix Hq » 7 maj 2003, 19:45
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Blev lite konfrunderad efter att ha sett Sagan Om de två Tornen där Eowyn har nån slags överklänning utan ärmar och med snörning i sidan. Är detta endast ett fantasypåhitt eller kan det funnita något liknande?
Ebba<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har alltid tyckt att den här typen av överklänningar är så fina, men har mest bara sett dem i "gör-medeltida-kläder-för-teatern"-böcker och har också undrat om de bara är kreativa påhitt...
Det finns i alla fall klänningar som är snörda i ena sidan:
(länk borttagen)
(den här är spansk och från runt mitten av 1200-talet)
För ett tag sedan surfade jag dock förbi en bild från ett medeltida manuskript som innehöll en klänning som faktiskt såg ut som Eowyns klänning, med de där karaktärisktiska bågformade inklippen i sidorna. Nu kan jag självklart inte hitta den...och vid närmare eftertanke kan jag lika gärna sett den i en bok någonstans.
Är det någon annan som stött på någon liknande avbildning?
Själv börjar jag misstänka att det bara var min sönderstressade hjärna som drömde ihop alltihopa för att pigga upp mig, men hittar jag referensen igen någonstans så hör jag av mig här...
/Vix.