Tips på spänne till min mantel/kappa

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Tips på spänne till min mantel/kappa

Inläggav Linnie » 3 juni 2007, 16:24

Hej!
Jag håller på att sy en mantel/slängkappa, men vet inte riktigt hur jag ska fortsätta...
Det är en enkel halvcirkel i mörkbrunt ylle.
Helst ska den kunna fungera till fler samhällsklasser än en.
För det första: hur lång ska jag göra den? Jag som många andra tycker det är frestande att göra den nästan enda ner till marken, men jag har förstått att det inte var så vanligt som man kan tro. Det känns också slösigt att klippa bort en massa tyg när jag nu har så att det räcker till en lång mantel. Hur lång kan jag göra den utan att den är alldeles för lång för t ex en borgarfru?
Det andra gäller spännet: Ett utsirat silverspänne känns lite för lyxigt då manteln i övrigt är mycket enkel. Att sätta ihop den med snören känns däremot lite tråkigt. Jag funderar på att skaffa ett sådant här ringformat mantelspänne. Är det att rekommendera? Vilka hade sådana?
Tacksam för alla tips! :)
Linnie

Inläggav Skalde-Tord » 3 juni 2007, 16:40

Ringspännena som jag förstått det är nog vikingatida, men ser för den skull ingen anledning till att de skulle hängt med vidare upp i medeltiden, för de är bra och väldigt enkla men fina detaljer.
Har själv ett sådant smitt i järn, och det funkar till det mesta.
Fästa ihop halssprund eller fästa mantel, har även sett dem som fästning för benlindorna till pösbyxor.
Skalde-Tord

Inläggav Lidskjalf » 3 juni 2007, 19:17

Är inte riktigt säker men jag tror att ringspännen har hängt kvar in i medeltiden och ännu längra.
Känner en som håller på med 1700-tal och där har dom ringspännen.
Ringspännen finns ju i en mycket stor variation av utföranden så det finns ju allt mellan de enklaste i järn och (under vikingatiden i alla fall) i silver och guld med filigranarbeten.
Lidskjalf

Inläggav Öhrn » 4 juni 2007, 07:20

Om man ser till bockstensmannen så slutar hans mantel i mitten på smalbenet om jag inte missminner mig fel. Jag sydde min mantel som en kopia på hans med, utan spänne. Halvcirkelformad och ihopsydd över höger axel med en förstärkning ovanpå. Trivs mycket bra i den.
// Öhrn
Öhrn

Inläggav Micke D » 4 juni 2007, 09:53

Annars så var det väldigt vanligt med att man använde sig av 3-5 knappar på vänster axel.

Edit:
Jag läste tyvärr lite dåligt innan jag postade.
Skall den vara till en borgarfru så vet jag ej om vänsteröppning med knappar är det vanligaste, där kan öppning fram vara ett alternativ.
Där beror det ju även på rik/fin man skall föreställa.
Micke D

Inläggav Karin » 4 juni 2007, 20:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Micke D</i>

Annars så var det väldigt vanligt med att man använde sig av 3-5 knappar på vänster axel.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har bara sett det på män under 1400-talet, så jag skulle inte kalla det vanligt under medeltiden som period. Fast jag kanske bara har missat alla bilder, fynd och dyl.

Linnie, du tyckte att snören känns tråkigt. Väv/fläta ett par lyxiga silkessnoddar av t.ex. rött och gult. Med stora tofsar. Det känns också på något vis mer kvinnligt än ett spänne av metall. Och borde passa till fler samhällsklasser. Även någon som inte är så särskilt rik hade nog råd med lite grann silke.

Karin
Karin

Inläggav Anders Lindkvist » 4 juni 2007, 21:20

I stort sätt allt bildmaterial jag undersökt från 1300-talet så är kvinnliga mantlar ihopknutna med snoddar framtill såsom Karin beskriver. Jag har själv också kommit fram till att det är rätt bekvämt och praktiskt. Ringspänne är rätt bökigt i jämförelse.

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav camilla » 4 juni 2007, 22:11

Hmm jeg er kommet frem til det stik modsatte. I tyske og nordiske gengivelser fra 1300-tallet er det mest vanligt med en stor brosche/spænde placeret midt på brystet mens typen med to broscher/spænder og en snor imellem er mest vanligt i England. derimod har jeg set tyske 1200-tals med en snor fortil.
I Danmark er der gjort utallige fund af ringspænder fra hele middelalderen, men de er ganske små og har derfor næppe været så praktiske til at sammenfæstne en mantel, de er måske snarere særke- skjorte- og kjortelspænder?
Ang. knapper på skulderen, så kan jeg ligesom Karin ikke komme på at have set sådanne særligt ofte. Der findes et par enkelte fra norske alterfrontaler, men jeg kan ikke komme på at have set en eneste gengivelse af sådant i eksempelvis kalkmalerier i Danmark. Det kan ikke skyldes at man ikke har gengivet detaljer, for i samme tidsrum findes flere afbildninger af ærmeknapper, men jeg har ikke undersøgt disse forhold nærmere dog.
camilla

Inläggav Anders Lindkvist » 5 juni 2007, 13:19

Jag utgår främst från Manesse, Maciejowskij, Luttrell o några andra före 1350-talsmanuskript. Camilla, menar du båda könen eller eller endast kvinnor. Jag åsyfter att man ser mest knytanordningar på kvinnor framför ringspännen.
Anders Lindkvist

Inläggav camilla » 5 juni 2007, 14:40

Jeg mente på kvindedragter. Hvis man ser på Bøhmen, Tyskland og Danmark i 1300-tallet er der en klar overvægt af brystspænde, mens når man ser på England og Frankrig, så ser man afgjort flest med to spænder og en snøre imellem. det samme gælder nordiske skriftlige kilder, hvor brystsmykke, kappespænde etc. næsten udelukkende omtales i ental - altså at der kun kan være båret et enkelt, det samme gælder testamenter hvor der omtales flere, der gives de bort enkeltvis. Måske er der tale om en lokal mode i det tysk-nordiske område? jeg ved ikke om de store brystspænder er ringspænder, i de fleste afbildninger ligner de en stor rund skive, så måske er det en anden type end ringspændet? Der findes mig bekendt en mængde store broscher og spænder som man i ældre tid hovedsageligt har tolket som liturgiske korkåbe-spænder, men måske det er den type der har anvendtes i profan kvindedragt?
camilla

Inläggav camilla » 5 juni 2007, 14:44

Jeg har ikke kigget nærmere på mandsdragter, så jeg ved ikke hvad der er typisk der. Jeg har ikke rigtigt kigget på detaljer, når jeg er kommet forbimandsdragter, men nu jeg tænker over det så synes jeg at huske at der findes en gengivelse af mandskappe med skulderkanpper i østerlars kirke påbornholm fra ca. 1335, men jeg skal lige tjekke, for jeg er ikke helt sikker på jeg husker rigtigt.
camilla

Inläggav Louise Schelde » 5 juni 2007, 20:33

Hvad angår rinspænder, så er der i 2005 udgivet et speciale fra middelalderarkæologi ved århus universitet om netop middelalderlige rinspænder. Det er skrevet af Mette Højmark Jensen.
Specialet er en grundig gennemgang af fundet spænder i dk, med et fyldigt katalog med udtegninger af spænderne i 1:1. Det kan købes for 125 kr så vidt jeg husker. Det er meget godt og giver en god indsigt i spændernes brug, typologi og udseende.

Dog må jeg ud fra katalogte sige at ikke alle spænder fundet i dk er små, og der er bestemt nogle af dem som kan have været brugt til kapper
Louise Schelde

Inläggav camilla » 5 juni 2007, 22:56

Aahh tak for det Louise, ved du noget om materialet?
camilla

Inläggav camilla » 5 juni 2007, 23:00

jeg mente om der var nogen store spænder i finere materiale, som kunne være i overensstemmelse med hvad kunne have været båret af en bedrestillet dame?
Der er en afbildet i Nørlund, et ringspænde med 6 rosetter med menneskerfigurer, det er vel ca. 6cm i diameter og kunne således godt være et "kappespænde" men nålen er ganske lille og burde ikke kunne gå gennen lagene af stof i en kappe, men måske har man haft en slags snørehuller til at stikke nålen igennem så man ikke ødelagde stoffet?
camilla

Inläggav Matti » 6 juni 2007, 07:48

Ringspännen har använts sedan romersk järnålder och på vissa håll upp i 1800-talet.
Enkel bra design håller över tid.
Ta ett enkelt rinspänne av järn och utan krusiduller så är det inga problem.
Matti

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk