<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vesuvius</i>
När jag gjorde mina hosor (efter samma mönster, det är ju ett som jag förstått det ganska standard hosmönster, med bl.a. Bockstensmannens hosor som referens) så gjorde jag bara som när man syr ett vanligt snörhål.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nja... vill helst inte det. Föredrar att ha tåten (eller snöret if ye like) fastsydd på hosan (slipper hålla reda på lösa tåtar samt känns lite mer logiskt i min humlas opinion).
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Det fungerade bra (rättelse: det har fungerat bra fram till skrivande stund), men om jag skulle göra om det skulle jag nog förstärka på något sätt. Men det beror också på att mitt tyg så här i efterhand var rent ut sagt rötet (på ren göteborska.. [;)]) till hosor.
Ja, prata gärna göteborska [;)]. Hmmm.. jag kan ju förstärka bara på avigsidan, så syns ju inte förstärkningen direkt.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Klent. Men å andra sidan. Det enda par hosor jag kan komma på att man hittat hela fästanordningen på är nog bockstensmannen, och jag har för mig att han bara hade tatt den lilla spetsen längst upp och gjort en knut om den. Blir lite mer hosa att fästa i på det sättet, utan hål och grejer.
Mmm... gjorde faktiskt så när jag provade hosorna (som en nödlösning).
Om man tittar på lite bildmaterial som är sammanställt här:
http://www.randyasplund.com/browse/medi ... usse1.html
så är det irriterande nog precis att man inte ser hur de gjort på bilden från maciejowski bibeln. Men i bilden längst ned ser man en bild från 1400-talet där tåten ser ut att vara fastsydd i hosan och fastknuten vid brokorna. Visserligen ett par hundra år senare än mig, men det kan väl inte vara helt otänkbart att man körde även samma metod på 1200-talet?
Hmmm.. nu får jag nåt att tänka på. Om jag nu gör som så att jag knyter fast tåten även om hos-spetsen, så kan jag ju inte ha en läderförstärkning då det nog kommer se lite knasigt ut... eller jo, det kanske jag kan, hmmm...
Och det där knöliga under foten... Vilken söm använde du? Jag gjorde mina med en överlappande söm, och de är jättebra under foten. Tajta och fina. Och det där med att tådelen blir spetsig. Ja, det blir så. Iallafall blev det så på mina (inte sagt att jag är helt förtjust i det, men det blir bara så...).
Hmmm... kanske gjort fel då. Först fållade jag den tvärsgående sömmen (varje ände på var sin sida för att minska tygtjockleken ned till bara tre lager, annar blir det ju fyra-fem lager om man fållar ihop båda tygstyckenas ändar) och sen fållade jag på samma sätt längs den "lodräta" sömmen. Klippte även till "ändarna" vid krysset lite granna för att "krysset" skulle bli så tunt som möjligt.
Man vänjer mig nog vid knöligheten.
Spetstån gillar jag... känns väldigt medeltida [8D].