[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Hosor av ylle

Hosor av ylle

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Hosor av ylle

Inläggav Djingis Khan » 24 oktober 2003, 15:26

Hej, är det ngn som har ngt bra mönster för 1200-tals hosor av ylle? Kan man använda det mönster som finns på kongshirdens sida?

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Ingrid Storrø » 24 oktober 2003, 16:08

Ja, det bør fungere helt glimrende. :)
Ingrid Storrø

Inläggav Djingis Khan » 30 oktober 2003, 11:07

Okey, ni får ursäkta min okunnighet men hur ska jag sy dom? Alltså vilka steg, hur ska jag gå till väga?

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Ingiz » 30 oktober 2003, 14:19

Hejsan DK!

Om du ska göra hoserna med mönster från Kongshirdens hemsida så börjar du med den första mönsterbilden.
Hoserna är anpassade för en man som är ca 184 cm. Med de måttens om står där.
Jag kan förklara vad de olika måttern är mått av.
Det som är på längden (95 cm på mönstret) är från punkten där hoserna är fästa i brokerna (upphängningsanordningen) till 90-graders vingel där foten sitter fast på benet.
Det mått som är 25 cm är måttet från där hoserna är fästa i brokorna till där din skinka börjar.
Det mått som är 14 cm är längden mellan måttet från där din skinka börjar till ca. mitten av ditt lår.

De som går på tvären (börjar uppifrån) är:
60 cm är runt låret precis där man på baksiden har rundningen av skinkorna.
45 cm är ditt lårmått. (mät ungefär mitt på ditt lår)
*Jag skulle lägga in ett vadmått kanske där vaden är som tjockast. Om du gör detta måste du mäta hur långt ifrån ankeln du mäter och sätta ut denna punkten också.*
32 cm är ditt ankelmått.

Bild no 2 är bara en bild i skala av nederdelen av hoserna på bild ett.

Bild no 3 är en bild i skala av tådelen av hoserna.

Du får inte glömma att rita av din fot så du kan göra en suldel till hoserna.

OBS Du får inte glömma sömsmånen på ca 1 cm eller så. OBS

Ett förslag är att du gör ett mönster i lakansväv. Du ritar ut alla mått och streck på ett lakan istället för papper.

Du syr ihop den stora delen (själva bendelen) mitt bak och syr på tådelen och fotdelen. Sedan tar du på dig hosan och ber någon vänlig själ prova in den på dig och syr in vid behov eller gör makeringar och skriver till hur mycket du skall lägga till osv.

När du har en lakansväs/skräptygs-hosa som sitter bra (du får prova sitta på huk, sitta på en stol och göra lite gymnastiska övningar i hosan) sprättar du upp sömmarna och lägger ut ditt mönster (som är unikt för dig) och ritar det på tyget du ska använda.

Vill du att hoserna ska bli lite töjjiga så ska du lägga ut mönstret i 45 graders vingel mot trådriktningen.

Jag kan tänka mig att denna beskrivning är mycket rörig och jag har bara försvårat allt ännu mer för dig. Mina råd är då följande:

1, Hitta en trevlig vän som kan sy sådant här och få henne/honom till att hjälpa dig.
2, Be om en förklaring till från någon annan här på forumet.
3, Köp/låna hos-mönstret från Sophias atelje och använd det som stomme och sybeskrivningen som riktlinje. (som faktiskt _nästan_ ser ut som det från kongshirden)

Hoppas det löser sig,
Ingiz [:)]
Ingiz

Inläggav Ingrid Storrø » 30 oktober 2003, 14:42

>Du får inte glömma att rita av din fot så du kan göra en suldel till hoserna.

Nei, det er ikke noen egen såledel i det mønsteret som ligger på Kongshirdens sider. :) Den delen som ligger her http://www.kongshirden1308.no/drakt/hos ... r-fot.html skal sys sammen i ytterkantene. Mao. får man en søm under foten. Man får en liten spiss foran. Den V-en som finnes midt på mønsteret sys sammen med den nederste delen av V-en mot spissen på hoveddelen.

Ble det noe klarere, eller har jeg bare forvirret mer?
Ingrid Storrø

Inläggav Djingis Khan » 30 oktober 2003, 22:59

Tack så mycket för tipsen, hosorna blev jättebra!
MvH

/DK Micke
Djingis Khan

Inläggav Djingis Khan » 30 oktober 2003, 23:56

Förresten jag tycker att ylletyget är lite klent och skört. Finns det ngt sätt att härda ylletyg?
Tack på förhand

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Ingiz » 1 november 2003, 16:48

Hejsan!

Det jag kan komma på som liknar härdning av ylle är väl filtning/valkning. Jag ska öppert och ärligt säga att jag inte är riktigt säker på detta men det kanske finns andra här som kan bistå med sina råd i ämnet för jag har aldrig filtat/valkat något själv. Inte med mening i vilket fall. [:)] Jag hittade dock en länk som ger lite råd vad det gäller tvättning av ylle iof handlar det ursprungligen om stickade yllesaker. Men en del kan man nog applicera på vävda tyger också.

Om du skulle vilja ha tjockare ylle/vadmal kan du beställa tygprover från Harrys arbetskläder. Som _hade_ url:en Man kan ringa till dem på 0320-44060 De har 100% ylletyer/vadmal från 170 kr/metern till 185 kr /metern och uppblandat från 108 kr/metern och uppåt.
Jag veta tt Ohlssons tyger och stuvar hade utförsäljning på ett parti 100% ylletyger för 75 kr/meter. Vet inte i fall detta gäller i hela Sverige eller bara i Skåneland [:)]

Roligt att höra att hoserna blev bra!

Men filta/valka yllet ska man nog göra innan man syr av det för tyget drar lixom ihop sig och blir mer kompakt än innan.

Hoppas det löser sig.
/Ingiz
Ingiz

Inläggav Karin » 1 november 2003, 17:59

Ylletyg finns i flera tjocklekar, så det är väl bara att välja ett tjockare nästa gång. Ett valkat tyg förlorar en hel del av sin elasticitet, så det är nog ingen bra idé till hosor.

Kul att det går framåt med dräkten! Visst är det roligt att märka att man lär sig nya saker för varje gång man syr, samtidigt som det är ganska jobbigt att inse att plagget man just har lagt ner tid och pengar på inte är så bra som man skulle önska.

Lycka till!
Karin
Karin

Inläggav Djingis Khan » 2 november 2003, 15:48

Jo hosorna blev bra, men tyget var urdåligt. Jag vågar inte ha på mig dom pga av tygets klenhet, så jag får göra nya. Man lär ju sig av erfarenheten, och de var ju inte svåra att göra. Så vad ska jag fråga efter när jag ska köpa nytt tyg?

/DK Micke
Djingis Khan

Inläggav Martina » 2 november 2003, 17:03

Minst 80% ylle är alltid bra. Ofta förvaras kamgarnskvaliteerna inte på samma ställe som vanligt ylle så fråga efter det också. Annars så gäller känna och dra. Håll upp tyget mot ljuset för att se hur glest vävt det är, ju mindre ihopfiltat det är destå lättare repar det upp sig eller går sönder. Till hosor vill man ha så elastiskt ylle som möjligt, ta ett rejält tag i tyget och testa hur mycket det flexar på skrådden. Hårt valkat tyg flexar mindre men är hållbarare; man får göra en avvägning däremellan.

Lycka till!
/Martina
Martina

Inläggav Sauron » 27 juli 2005, 23:36

Tänkte skaka liv lite i den här tråden.
Har gått efter kongshirdens mönster är i princip färdig med mina hosor. De blev väldigt bra. Lite grejer jag upptäckt under resans gång:

* Passformen blev lite konstig så jag formsydde den efter mina ben. Har hört mig omkring och det verkar vara helt ok att göra så (till skillnad vad som nämns i Sofia's atelje häftet), tog lite xtra tid men det var det värt.

* Tyvärr blir hosorna lite knöliga under fötterna eftersom sömmarna möts under hålfoten. Försökte fålla åt båda hållen för att minska tygtjockleken till priset av sämre hållfasthet i sömmen vilket jag fick åtgärda med extra framstygn på "ovansidan".

* Tådelen blir spetsig, men det förmodar jag att den kan vara.

* När jag gjorde mönstret märkte jag att mönstret blev lite assymetriskt, dvs den blev nån cm bredare på ena sidan om symmetriaxeln vid foten än den andra sidan. Tänkte att det inte gör så mycket, men faktum är att det var en väldigt smart grej. Det visade sig nämligen att assymetrin fick hosan att vrida sig extra åt ett visst håll, så om man bara kollar efter (tråcklar och provar) så kan man lätt se vilken sida av tyget som gör att vridningarna tar ut varandra när man vrider hosans överkant mot sidan av kroppen. (Hmmm låter lite rörigt kanske).

* Sen undrar jag en sak. Jag har bara fästningsanordningen kvar att göra. Eftersom den är lite känslig i överkanten, skall man kanske göra en förstärkning med en läderbit vid spetsen innan man syr fast en linnetåt eller liknande? Hur har du gjort Djingis?
Sauron

Inläggav Vesuvius » 28 juli 2005, 19:24

När jag gjorde mina hosor (efter samma mönster, det är ju ett som jag förstått det ganska standard hosmönster, med bl.a. Bockstensmannens hosor som referens) så gjorde jag bara som när man syr ett vanligt snörhål. Det fungerade bra (rättelse: det har fungerat bra fram till skrivande stund), men om jag skulle göra om det skulle jag nog förstärka på något sätt. Men det beror också på att mitt tyg så här i efterhand var rent ut sagt rötet (på ren göteborska.. [;)]) till hosor. Klent. Men å andra sidan. Det enda par hosor jag kan komma på att man hittat hela fästanordningen på är nog bockstensmannen, och jag har för mig att han bara hade tatt den lilla spetsen längst upp och gjort en knut om den. Blir lite mer hosa att fästa i på det sättet, utan hål och grejer.

Och det där knöliga under foten... Vilken söm använde du? Jag gjorde mina med en överlappande söm, och de är jättebra under foten. Tajta och fina. Och det där med att tådelen blir spetsig. Ja, det blir så. Iallafall blev det så på mina (inte sagt att jag är helt förtjust i det, men det blir bara så...).
Vesuvius

Inläggav Mandrake » 29 juli 2005, 17:59

Vet inte om min fråga passar in här men gör ett försök ändå...

Jag var på skokloster i torsdags, och tänkte att jag skulle passa på att kika efter kläder (känner sig lite utanför om man går omkring i jeans/t-shirt...). Men till min besvikelse så fanns det nästan inga manskläder där alls, det fanns ganska mycket kläder men nästan bara för kvinnor... En besvikelse som sagt, men jag tänkte åka dit imorgon(lördag) igen för att se efter om det kommit några nya klädstånd med lite manskläder (Det jag letar efter är allt vad kläder det finns åt män)

Jag har en kompis som sydde en tunika åt mig, men tyvärr har hon inte så mycket tid till att sy mer kläder till mig ( själv har jag aldrig haft nål å tråd i handen)
Så här sitter jag med en tunika men inget mer... hur gör jag om jag ska till Skokloster imorgon, (eller andra evanemang), ska jag ta på mig tunikan och ett par vanliga byxor eller lämna den hemma tills jag fixat en hel dräkt?

Mvh Mandrake
Mandrake

Inläggav Sauron » 29 juli 2005, 19:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vesuvius</i>

När jag gjorde mina hosor (efter samma mönster, det är ju ett som jag förstått det ganska standard hosmönster, med bl.a. Bockstensmannens hosor som referens) så gjorde jag bara som när man syr ett vanligt snörhål.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nja... vill helst inte det. Föredrar att ha tåten (eller snöret if ye like) fastsydd på hosan (slipper hålla reda på lösa tåtar samt känns lite mer logiskt i min humlas opinion).
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Det fungerade bra (rättelse: det har fungerat bra fram till skrivande stund), men om jag skulle göra om det skulle jag nog förstärka på något sätt. Men det beror också på att mitt tyg så här i efterhand var rent ut sagt rötet (på ren göteborska.. [;)]) till hosor.
Ja, prata gärna göteborska [;)]. Hmmm.. jag kan ju förstärka bara på avigsidan, så syns ju inte förstärkningen direkt.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Klent. Men å andra sidan. Det enda par hosor jag kan komma på att man hittat hela fästanordningen på är nog bockstensmannen, och jag har för mig att han bara hade tatt den lilla spetsen längst upp och gjort en knut om den. Blir lite mer hosa att fästa i på det sättet, utan hål och grejer.
Mmm... gjorde faktiskt så när jag provade hosorna (som en nödlösning).
Om man tittar på lite bildmaterial som är sammanställt här:
http://www.randyasplund.com/browse/medi ... usse1.html
så är det irriterande nog precis att man inte ser hur de gjort på bilden från maciejowski bibeln. Men i bilden längst ned ser man en bild från 1400-talet där tåten ser ut att vara fastsydd i hosan och fastknuten vid brokorna. Visserligen ett par hundra år senare än mig, men det kan väl inte vara helt otänkbart att man körde även samma metod på 1200-talet?
Hmmm.. nu får jag nåt att tänka på. Om jag nu gör som så att jag knyter fast tåten även om hos-spetsen, så kan jag ju inte ha en läderförstärkning då det nog kommer se lite knasigt ut... eller jo, det kanske jag kan, hmmm...

Och det där knöliga under foten... Vilken söm använde du? Jag gjorde mina med en överlappande söm, och de är jättebra under foten. Tajta och fina. Och det där med att tådelen blir spetsig. Ja, det blir så. Iallafall blev det så på mina (inte sagt att jag är helt förtjust i det, men det blir bara så...).

Hmmm... kanske gjort fel då. Först fållade jag den tvärsgående sömmen (varje ände på var sin sida för att minska tygtjockleken ned till bara tre lager, annar blir det ju fyra-fem lager om man fållar ihop båda tygstyckenas ändar) och sen fållade jag på samma sätt längs den "lodräta" sömmen. Klippte även till "ändarna" vid krysset lite granna för att "krysset" skulle bli så tunt som möjligt.
Man vänjer mig nog vid knöligheten.

Spetstån gillar jag... känns väldigt medeltida [8D].
Sauron

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk