av Martina » 6 december 2007, 13:09
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chessan</i>
Jag har tänk att sy en cothardie (jag vet att det råder begrepsförvirring, jag syftar på en figurnära kjortel) 1350-1400-tal. Jag vill göra allt rätt så långt jag kan då jag har planerat att handsy den så undrar jag vad för sorts vävteknik som var vanlig då. Och hur tyget bör se se ut, när jag har läs här låter det som om det är vanlig med vakade tyger, men det var 1400-tal så det kanske inte gäller den perioden jag tänkte sy, men å andra sidan ligger de nära varanndra så det kan ju vara tänkbart. jag har också läst att har man förtunnt ylle till tajta kläder så töjer det sig, hur tjockt behöver det vara? jag vill kunna använda den på sommaren så jag vill ha tunnas möjligt, men utan att den föjer sig.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag skulle rekommendera dig ett tunt, hårt valkat ylletyg. Ju hårdare valkat ett tyg är, destå stummare och stadigare blir det. Rekommenderar Eva I Anderssons "Kläderna och människan..." för en bra genomgång av tygkvalitéerna i medeltidens Sverige och Norge.
/Martina