<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karmenkynna</i>
Jag undrar egentligen inte om mönster utan mer konstruktion.
Har tänkt att göra den klänning som damen i blått har (är med på två ställen i bilden).
http://z.about.com/d/historymedren/1/0/ ... ladies.jpg
Vad jag undrar är hur man ska göra ärmen.
Det verkar som att den viker ut sig ovanför armbågen på denna bild. På en annan bild ser den ut att sluta mellan axeln och armbågen. Som jag har tänkt så verkar det nästan som man slitsat upp armen och låtit den falla ner men frågn är om man faktiskt skulle få det resultatet.
Jag har hört att på klänningar som har fasta tippets så går sömmen så att den går ut i tippetsen så att säga. Men då denna är mycket bredare skulle sömen gå ganska mitt på ärmen vilket kanske bli lite kontsigt.
Hur tror ni det kan vara konstruerat? Kan det vara en fyrkant som helt enkelt sytts ihop med en kort ärm?
Bilden är från boken City of ladies av Christine de Pisan cirka 1405-10. Har ni sett likande klänningar i andra bilder? Skulle gärna vilja ha fler referenser.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Christine de Pisan är på dessa bilder medvetet ålderdomligt klädd. Hennes dräkter kan inte riktigt ses som representativa för 1400-talet, utan är mer typiskt 1300-tal, om än den senare halvan. Men det kanske funkar för dig ändå?