vikingatida klädesvariant?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav trollet » 25 november 2006, 10:09

Jag har inte haft det hittills men tänkte skaffa mig ett par vinterskor som är lite större vilket gör att man får plats med att stoppa dem med något värmande. Tovat håller värmen rätt bra. Antingen som en tovad innersko eller tovade innersulor i botten. Nålbundna sockor kan man ju också göra större så att de kan tovas ihop, vilket håller värmen bättre. Kombinera tovat nåbundet. Sen är det ju det här med skohö. Såg att det fanns en diskussion om detta någonstans på forumet. Snubblade över den när jag letade efter vinterklädesdiskussioner.
Har själv hållit mig mest undan kallare aktiviteter pga att jag haft för lite vinterkläder men nu får det ju bli en ändring på det.
trollet

Inläggav pentakel » 25 november 2006, 12:37

nålbundna sockor är nog varmare otovade, när man tovar ett tyg blir det tätare och förlorar då en del av sin värmehållande egenskap (pga mindre luft i tyget). de blir isolerande - tovade innerskor i de vanliga skorna är fantastiskt om man råkar bli blöt om fötterna, det känns knappt alls - men inte så väldigt värmande.
pentakel

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk