Bedöm min dräkt

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Djingis Khan » 19 maj 2004, 09:55

Okey, vilka färger kunde man ha till huvan? Finns det några bra samtida bilder?

/Mikael
Djingis Khan

Inläggav ragnhild dalheim » 19 maj 2004, 12:21

Det fins masse av farger å velge mellom da, blått, rødt grønt osv. men gjerne klare rene farger, det harmoniserer bedre. Og det jeg også forsøkte å formidle litt klumsete i min post er at store vide hetter stort sett avbildes på gjetere bønder og pilgrimer, skal du fremstå som mer velstående bør hetten være litt kortere og trangere.
Lykke til!
Ragnhild.
ragnhild dalheim

Inläggav Tuna » 21 maj 2004, 15:49

Får man fråga vad för tyg du har använt och eventuellt köpt det?

/Kristofer, som önskar att han kunde göra en lika fin dräkt. ;)
Tuna

Inläggav Djingis Khan » 21 maj 2004, 16:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tuna</i>

Får man fråga vad för tyg du har använt och eventuellt köpt det?

/Kristofer, som önskar att han kunde göra en lika fin dräkt. ;)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kul att du gillade dräkten [8D] Linne till brokarna, ylle till resten (obs kjorteln, huvan och linne-coifen har jag inte sytt själv)

Tyget är från Olssons stuvar i Karlstad

/Mikael
Djingis Khan

Inläggav Tuna » 21 maj 2004, 17:26

ok, tack för att du tog dig tid att svara :)

/Kristofer
Tuna

Inläggav UrsusRex » 24 maj 2004, 10:10

Hejsan Djinghis - Du saknas på skalman, tråden om Odens ursprung är uppe igen ;)

Hoppas det inte blir en diskusion om bilderna jag lägger upp nu, utan att det även fortsättningsvis fokuseras på Djinghis fråga om hjälp med sin dräkt :)

Bilderna är tagna ur en bok vars titel och författare jag tyvärr inte kommer ihåg nu- men den är gammal(boken).
Kanske kan de vara till någon hjälp? Personligen vet jag inte hur väl de överenstämmer med arkeologi och faktiska fynd så det låter jag er andra som är kunnigare svara på.

Mvh
Björn

<b>Edit;</b>
Hemsidan jag hade lagt upp bilderna på är nere nu - kontot är uppsagt så tyvärr är de borta. Någon frågade om det fanns bilder från innan 1300-talet i boken. svaret är ja. Det fanns bilder från långt tidigare fram till 1930-tal om jag inte missminner mig.
Författare och bok kommer jag som sagt inte ihåg men det har andra svarat på härunder - de har också svarat på bildernas överensstämmelse med verkligheten - jag tycker dock fortfarande att man kan använda bilderna som inspiration. Man såg tex att bältena inte var så långa osv--- det är en bra bok för fingervisning om hur det ska se ut tycker jag alltjämnt. Han har ju inte hittat på ur fantasin även om kvaliten inte är den bästa - <b>gammal</b> bok som sagt.

Mvh
bJörn
UrsusRex

Inläggav UrsusRex » 24 maj 2004, 10:12

Btw - snygg dräkt Djinghis!

/B
UrsusRex

Inläggav Vesuvius » 24 maj 2004, 17:30

Fast frågan om den boken är trovärdig är la öpnne för diskussion, den är ju rätt gammel och den som har skrevet den heter John Peacock om jag inte minns fel... Fast en del av de där (inte just de som lagts upp, utan generellt) är nog hyfsat tveksamma avbildningar... särskiljt de folk som bär vapen... (rätta mig om jag har fel)

//Ves
Vesuvius

Inläggav Karin » 25 maj 2004, 11:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Japp, coifen är i tre delar
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
När man tittar på medeltida bilder verkar det som om kveiven syddes i två delar. På en annan tråd har jag beskrivit min tolkning. Men eftersom din kveiv sitter snyggt och sömmarna inte syns om man inte tittar väldigt nära tycker jag inte att det gör någonting.

När det gäller Peacocks bilder säger jag samma sak som jag brukar. Lita inte på andras avbildningar eller beskrivningar. Titta på orginalbilderna direkt. (Du behöver ju inte åka runt på alla museer i Europa, de flesta bilder finns på nätet eller i konstböcker.)

Karin
Karin

Inläggav UrsusRex » 27 maj 2004, 09:32

Jag fick till en bild i vart fall :)
Lade upp den på ett annat forum och passade samtidigt på att fråga efter bra böcker om klädedräkt --- Du som mailade (Anna?) gör ett nytt försök så ska jag försöka svara på din fråga om klädedräktslitteratur gällande 1100-tal.

Mvh
Björn

Bild
UrsusRex

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk