Egentligen är det inte så konstigt att så många använder Sofias mönster eftersom de finns överallt och det är relativt lätt att sy efter dem. Sedan motsvarar kläderna nog den bild av medeltida kläder man fått i sig genom filmer och dylikt. Särskilt den figurskurna klänningen, som har ärmar som jag inte sett på någon bild (/men jag har som sagt inte sett allt), men som är sådär romantiska och prinsesslika. Själv föll jag för mönstret förra sommaren men jag vet ju bättre nu (fast jag måste erkänna att jag har en klänning som skall användas till lajv som är sydd efter det mönstret). I landet Lajvien tycker jag det är fullständigt okej att ha kläder som till viss del är fantasiskapelser eftersom det inte är något regelrätt återskapande av historien man ägnar sig åt, utan en lek där man lånat en del från medeltiden. Problemet är väl snarast att många inte bryr sig om att undersöka saken själva, att söka rätt på bilder och ta reda på fakta. Det är ju så mycket enklare att bara ta till sig någonting som någon annan skrivit och som passar med ens egna föreställningar om hur man vill att det skall vara.
Usch, nu låter det som om jag tror att jag vet och kan allt, men är det någonting jag lärt mig här på forumet så är det hur lite jag egentligen vet!
/Charlotta