av Pernilla Leijonhufvud » 25 november 2005, 23:59
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mim</i>
ylle går att koka (eller sjuda), man måste värma och kyla av det sakta bara, och sen återfetta med lanolin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo, visst, men nu pratar vi inte bara om att värma upp, utan om att tvätta rent från bajs. Det involverar oftast såpa eller lut och en del bearbetning förutom själva upphettningen. Och det vet vi ju vad som brukar hända med ylle då... Jag tvivlar helt enkelt på att ylle är eller någonsin har varit ett vettigt alternativ till linne eller bomull när det gäller hygien, tvättbarhet och hudvänlighet hos blöjor. Hade man inte tillräckligt med linnetrasor så använde man nog mossa eller något annat som man sedan bara kunde slänga i dassgropen.
Eller jag vet inte, jag kan ju ha helt fel. På 1300-talet hade man ju inte så stor koll på hygien och smittorisker. Man kanske inte tvättade blöjorna alls! Man kanske bara sköljde ur dem eller skrapade bort det värsta och satte på blöjan igen i ytterligare ett par dagar, men jag tvivlar på att någon idag skulle vilja testa den metoden... [xx(]