Vaxa linnetyg?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav maslit98 » 17 november 2006, 13:41

Hej!

Kanske det går att göra med linolja istället? Jag har impregnerat mitt tält med linolja och tältduken blev som tyget på en oljerock. Relativt mjuk och följsam men vattentät. Den tål fullt ös med trädgårdsslangen och regn i Visby. Hel lufttät vet jag dock inte om den är.

Metod:
Stryk på kokt linolja (härdar snabbare än rå), ev. blandat med 50% terpentin (då blir den mer lättflytande), och låt tyget torka (oljan härdar). Tänk på att tyget kan självtända under vissa omständigheter.
maslit98

Inläggav Martin A » 17 november 2006, 14:00

(Haha, bra idé men jag kunde inte låta bli att i mitt inre se bilden av hur min påse med ost och korv plötsligt självantänder.. Nooo! Inte ooosten! ;P)
Martin A

Inläggav Elsbieta » 17 november 2006, 19:28

Hmmm...fast linolja luktar mycket. Visserligen gott (luktar som när min glasmästar-farfar kittade fönster) men inte i mat, tror jag. Och det tar ganska lång tid innan lukten försvinner. Funkar kanske på lång sikt, eller?
/E
Elsbieta

Inläggav Elsbieta » 17 november 2006, 19:32

Förresten Martin, hur gick det med din påse? Har du kommit på den ultimata metoden så du har nåt bra tips att ge?
/E
Elsbieta

Inläggav Martin A » 17 november 2006, 20:45

Min påse gick rätt fint, dock är den tillverkad med hyfsat ohistoriska metoder.

Det enklaste var helt enkelt att man vände linnepåsen ut och in, smälte vaxet och penslade på det på båda sidor. Sedan vände man det hela igen. Problemet är att nu ligger vaxet mer utanpå (eller snarare innanpå om du förstår vad jag menar) tyget än som "en del av tyget".

Vad jag då gjorde var att klippa ut en bit bakplåtspapper, så stor att den precis får plats innuti den rektangulera påsen när den ligger utsträckt på strykbrädan. Därefter strök jag helt enkelt på det hela med strykjärnet på låg värme (på båda sidorna) så att vaxet värmdes in i tyget. Blev riktigt bra! Börjar dock gå sönder lite numera, men det är ju bara att stryka igen :)
Martin A

Inläggav Elsbieta » 18 november 2006, 05:50

Intressant, tack Martin!! :) Ja, det där med att vaxet krackelerar ligger ju i dess natur s a s men kan ju vara lite irriterande. Undrar hur det skulle vara om man blandade det med....låt säga smält kåda, för att få det segare? Men det bli kanske klibbigt?? Hur gjorde man eg. "förr i tiden"? (Välj period, men före plastens tid så klart) Eller accepterade man bara att saker torkade och blev hårdare??
/E
Elsbieta

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk